Landskapet i ögat
Med suverän distans och paradoxal närhet formulerar L-G Lundberg sin utsaga om bilden av skärgårdslandskapet. Hans utställning på Teatergalleriet är en av vårens höjdpunkter i det uppsaliensiska konstlivet, skriver Cristina Karlstam. konst Teatergalleriet, Uppsala L-G Lundberg (t o m 6/5) Under många år målade han bara stängsel. Grovmaskiga nät i svart mot vit bakgrund. Inte burar, ingen slutenhet; ovisst om man som betraktare befann sig innanför eller utanför. Galler, skydd, men också begränsning, utestängdhet. Vilket man valde var upp till betraktaren. För konstnären L-G Lundberg var gallret nog. På Magasin 3 Stockholm konsthall visade han våren 2004 en fantastisk utställning med alla dessa gallermålningar plus en hel del annat. Och året innan hade han presenterat sitt skärgårdsmåleri, sammanfattat i boken Från Stockholms skärgård och i en galleriutställning i Stockholm. Konstnären L-G Lundberg hör till de märkligaste målarna i Sverige. Född 1938 i Skåne men bosatt och verksam i Stockholms skärgård, närmare bestämt Smådalarö, sommarparadiset Dalarös "lillasyster". Här har han inmutat ett helt eget konstnärligt revir som samtidigt paradoxalt nog har rötter långt tillbaka i både litteraturen (Strindberg) och måleriet. Nu har L-G Lundberg installerat sin nya utställning hos Teatergalleriet i Uppsala. Här finns inga synliga stängsel eller galler, men väl ett måleri så laddat med både närhet och en markerad distans att man nästan tappar andan. Blånande havsutsikter blir hos Lundberg dovt, hemlighetsfullt gråblå, nattliga havsvikar vitnar i mild gråskala. Oftast målar han i en sepiabrun färgskala som definitivt och en gång för alla talar om att detta är inga avbildningar av "världens vackraste skärgård". Men väl skärgårdsmålningar med egenvärde och egen identitet, inspirerade av de visuella erfarenheter konstnären har samlat på sig, men tveklöst alldeles autonoma. Det är som hade gallret förvandlats till osynlighet men med bevarad distans och närhet på det paradoxala sätt som L-G Lundberg nästan är ensam om. Hos Teatergalleriet finns flera målningar som dessutom har den explicita markör som bekräftar denna distans. I en av de större rektangulära bilderna skriver konstnären helt sonika titeln Ser ut . Det är en målning som visst kan tolkas som en utsikt över skärgårdslandskapet, men som samtidigt är en koncentrerad abstraktion av själva begreppet skärgård. Och i en annan bild med titeln Grottan har årtalet 2005 skrivits direkt på duken med kraftiga blockbokstäver. Den mjuka blåton som återkommer i flera av utställningens målningar har jag inte sett förut. Kanske markerar denna försiktiga vidgning av koloriten ännu ett nytt steg i L-G Lundberg redan omfattande konstnärsliv. Lysande exempel är målningarna Sand och Blåser upp med sina tunna lager på lager av den mest subtila färg. I utställningen ingår också en svit etsningar med den gemensamma titeln Långt ut, små intima koncentrat av allt vad natur, måleri och den mest gåtfulla icke-konfessionella "andlighet" är mäktig. Det är storartat och innerligt vackert, märkligt nyktert och samtidigt så förbluffande kongenialt. Skärgården i konstnärens öga och hjärta, förmedlad till bild som omedelbart intar betraktaren. Den ovan nämnda boken finns också som bibliofilupplaga med en medföljande etsning. Dessutom visar Teatergalleriet originalen till elva av de bilder som är reproducerade i boken.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Teatergalleriet, Uppsala |L-G Lundberg (t o m 6/5)