Kvinnoroller med humor och fiberoptik

Textilkonst som når långt utanför de traditionella arbetssätten visas just nu hos Galleri Strömbom.

Foto: Annika af Klercker

Kultur och Nöje2008-03-08 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Galleri Strömbom har bytt från grafik till textil, och i båda fallen bjuds det överraskningar för den som till äventyrs trodde att dessa klassiska tekniker stannat i växten och slutat utvecklas. Med textilkonstnären Annika Liljedahl som kvinnan bakom den nya utställningen har man tvärtom fått möjlighet att visa hur en av hävd traditionell kvinnlig teknik kan brukas på helt nya sätt.

Annika Liljedahl är en av våra riktigt stora konstnärer som valt textila material som sitt medium. Hon var en av deltagarna i den stora utställningen Konstfeminism som för ett par år sedan visades på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Just nu deltar hon dessutom i utställningen Tänd mörkret! som pågår på Millesgården i Stockholm.

I Uppsala har Liljedahl valt en handfull verk som samspelar väl med det lilla gallerirummet. På golvet den mäktiga skulpturen i madrasserat sidentyg och rostfritt stål med titeln Skal - en tom kroppsform där den mänskliga gestalten bara anas. Intill denna tomma kropp har konstnären ställt ett par högklackade pumps i samma aggressiva, råa material. Verket kan givetvis läsas som en på ömsint och samtidigt påträngande påminnelse om vår dödlighet - en vanitasskulptur i ovanligt material och med en förbluffande stark utstrålning. Det finns en nästan obehaglig skönhet i verket som paradoxalt tar spjärn mot dess fysiska kvaliteter.
Lekfullhet och lättinne präglar snarare några av de övrigt verken. Guldad tand, bestående av tre glada lösgommar med idel guldtänder; är en rolig parafras på uttrycket blodad tand, måhända. Tre kvinnogestalter, formade i textil och fiberoptik, med lysande ögon och skrattande eller kanske skrikande öppna munnar står förankrade i underlaget med ett tätt kluster av rottrådar. En fjärde variant har fått placering i en vitrin där rottrådarna lyser röda genom fiberoptiken. Om det hopplösa virrvarret av rottrådar ska läsas som en gestaltning av svårigheter för den mest emanciperade kvinna att verkligen "komma loss" från plikter och roller må vara osagt; roligt är det, hur som helst.

Skulpturalt kallar
Annika Liljedahl sin utställning där kvinnligheten och kvinnorollen varieras och exemplifieras med lika delar lust och olust.
Galleri Linné har genom åren ofta visat berättande måleri som närmast kan beskrivas som naivt. Så också nu, när Anita Arvidsson Åkerblom är galleriets utställare.

Himlen är klarblå, katterna svarta, mjuka och söta. Äppelträden blommar och cafégästerna njuter av kaffe och bullar. Pensionaten heter Vilan, Sovmero, konditorierna Klippan, Blom, tårtorna är gröna och frestande, rum för resande finns det gott om och alla tycks vara till freds med livet. Anita Arvidsson Åkerblom målar idyllisk resa till Nostalgien i bilder som bara är glädje och harmoni. Så kan det berättande, medvetet naiva måleriet se ut, okomplicerat men fyllt av värme.
Konst
Galleri Strömbom
Annika Liljedahl
Skulpturalt
tom 30/3

Galleri Linné
Anita Arvidsson Åkerblom
tom 16/3