Konstnärerna och Arbetarna

Polske Artur Zmijewski får konfronterar skilda världar i sin konst, skriver Cristina Karlstam om utställningen i Bonniers konsthall.

Stillbild ur Sculpture Plein-Air Swiecie av Artur Zmijewski.

Stillbild ur Sculpture Plein-Air Swiecie av Artur Zmijewski.

Foto:

Kultur och Nöje2010-02-18 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
2005 representerade Artur Zmijewski sitt hemland Polen vid Venedigbiennalen med filmen Repetition. Den polska paviljongen i utställningsområdet Giardini var ständigt välbesökt intill bristningsgränsen; Repetition blev ett av Biennalens minnesvärda verk. Konstnärens upprepning av ett berömt och beryktat amerikanskt sociologiskt experiment från 1971 var en fysiskt kännbar, provocerande expressiv iscensättning av den mänskliga naturens mindre sympatiska sidor. "Fångar" och "fångvaktare" instängda i ett slutet rum utvecklade beteenden som hotelser, trakasserier och rent våld, såväl i ursprungsexperimentet som i Zmijewskis Repetition.

2007 deltog konstnären i Documenta XII i Kassel, där hans film Them gestaltade en medvetet framtvingad konfliktsituation mellan fyra ideologiskt vitt skilda grupper. Också i det verket ledde konfrontationerna till våldsamheter.
Konflikt, kommunikationsmisslyckanden och motsättningar är centrala teman i Zmijewskis konstnärskap. Nu är han aktuell i Stockholm som en av fem inbjudna konstnärer med den rörliga bilden som sitt medium i Bonniers konsthalls projekt Projektioner. Med referenser till konstprojektet The Biennale of Spatial Forms som arrangerades i den polska staden Elbag 1965-74 har Zmiijewski gett några konstnärer uppdraget att utarbeta förslag till skulpturer på temat Arbetare. Filmen skildrar mötet mellan de tämligen omedvetna konstnärerna och de arbetare som med sitt hantverkskunnande och sin starka yrkesidentitet kommer att omsätta konstnärernas idéer i fysisk gestaltning. Två skilda världar stöter samman i ett gemensamt projekt.

Zmijewskis syfte med sin konst är explicit politiskt, utan att vara partibundet. Han ser konsten som ett redskap för att skaffa sig kunskap och insikt om samhället och den mänskliga naturen. Det nya verket är i ljuset av detta faktum både tänkvärt, lärorikt och präglat av en något försonande humor som jag inte sett i hans tidigare arbeten.
Varje inslag i Projektionerprogrammet pågår i knappt två veckor. Zmijewskis film följs av Ursula Mayers The Lunch in Fur med början 24/2.
Konst
Bonniers konsthall
Projektioner
Sculpture Plein-Air Swiecie av Artur Zmijewski
Tom 21/2