Konstljus i vinterlondon
Underhållande allvar eller allvarlig humor är väl inte det som främst präglar utställningen hos Tate Britain, där årets fyra Turnerpriskandidater visas.Vinnare av det alltid lika omdiskuterade priset blev denna gång en konstnär med tyskt ursprung: Tomma Abts, bosatt och verksam i London men utbildad i sitt hemland Tyskland, är en lite överraskande mottagare av Turnerpriset som ju oftast brukar tillfalla någon mer spektakulär installatör eller videokonstnär, knappast en huvudsakligen abstrakt arbetande målare. Men Abts intrikata målningar, alla i samma blygsamma format, visar sig vid närstudium vara virtuosa lekar med ytor, plan och perspektiv.Tomma Abts var en av deltagarna i fjolårets Berlinbiennal, men i mängden av verk exponerade längs Auguststrasse försvann hennes lågmälda bilder ur fokus.Så inte hos Tate Britain där de framstår just så experimentella och nyskapande som en Turnerpristagares verk bör vara. Och för en gångs skull kan man nog instämma i juryns val: Abts medtävlare visar arbeten som alls inte är ointressanta men som ändå i sin lite trendvänliga korrekthet nog bör stå tillbaka för Abts djärva lågmäldhet, som kräver ett aktivt intresse från betraktaren för att rätt uppfattas.Ett modigt val av juryn, måste man konstatera. Och på ett lite vidare plan kan man hävda att även Tate Britain i jämförelse med namnen Modern erbjuder lite mer stillsam men ändå äkta underhållning för den som intresserar sig för den unga samtidskonstens olika uttryck.Sådan bjuds också hos National Portrait Gallery vid Trafalgar Square, där utställningen Photografic Portrait Prize 2006 har stämma och säte. Den årliga tävlingen bland konstnärer från hela världen med den fotografiska bilden som sitt arbetssätt har denna gång lockat över 2 000 att sända in sina bidrag. 60 fotografier kvarstod sedan juryn sagt sitt, och av dessa har fem fått motta priser.Porträtt är enligt den bedömande juryn ett mycket vitt begrepp och innefattar även fotografier som snarast skulle definieras som genrebilder. Ett sådant är det också som fått det speciella The Deloitte Comissions-priset. Erin Kornfeld, USA, har fotograferat Prudence och Julie vid frukostbordet. Inte minst är det ljusbehandlingen som imponerar i den bilden, men även det sätt på vilket fotografen lyckats fånga flickornas lätt ifrågasättande blickar gör bilden till något alldeles extra.Även övriga prisbelönade bilder håller hög kvalitet, även om man som betraktare kanske finner andra favoriter. Bland dem finns exempelvis porträttet i profil av lilla Eve, tio månader, eller några år äldre Hilde, just uppkommen ur badet och med vattendroppar i sitt runda barnansikte och med inåtvänd, filosoferande blick. Utställningen håller även denna gång en sådan hög nivå att snart sagt varje bild vore värd ett omnämnande. Inte minst visar den vad den fotobaserade unga internationella konsten av i dag förmår deltagarna får inte vara över 25 år gamla.Damien Hirst, mannen som mer än någon annan representerar begreppet YBA, Young British Artist, 90-talets brittiska konstboom, är inte bara känd för sina itusågade, formalindränkta får och valar. Han är också en betydande konstsamlare, som valt att placera en del av sina gigantiska inkomster i kollegernas konst.Nu visar Serpentine Gallery i Kensington Gardens Hirsts samling, under titeln In the darkest hours there may be light, och givetvis finns här flera av de allra mest uppmärksammade YBA:s representerade.Utställningen saknar annat koncept än det faktum att verken ägs av Hirst och blir därmed aningen svårgripbar. Men roligt är det utan tvekan att spegla sig i Jeff Koons väldiga Moon, roas av Sarah Lucas dammsugare, byggd av cigaretter, imponeras av Marcus Harveys teknik i målningen Jess on the toilet eller reflektera över Banksys starkt samhällskritiska målning Can't beat the feeling. Om urvalet representerar Damien Hirsts estetiska smak är den ett intressant bidrag till kunskapen om enav samtidskonstens allra mest framgångsrika företrädare.Kanske kan man läsa utställningens titel som en hyllning till konsten som den ljuskälla som förmår lysa upp även de mörkaste timmarna.Julglittrande London är även i den bemärkelsen starkt upplyst denna även på de brittiska öarna snöfria vinter.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
National Portrait Gallery: Photografic Portrait Prize: Tate Britain, Serpentine Gallery: In the darkest hours there may be light|