Konstklassiker visas för första gången

För drygt tio år sedan donerade makarna Bengt och Elin Ekström en imponerande samling konstverk till Uppsala konstmuseum. Sedan dess har flera dramatiska turer förhindrat museet att ställa ut verken.

George Braques Den svarta duvan ingår i den omtalade samling konstverk som Elin och Bengt Ekström donerade till Uppsala konstmuseum.

George Braques Den svarta duvan ingår i den omtalade samling konstverk som Elin och Bengt Ekström donerade till Uppsala konstmuseum.

Foto:

Kultur och Nöje2004-02-06 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På lördag visas äntligen delar av den omtalade samlingen upp för första gången. Det handlar om grafiska blad av mästare som Pablo Picasso, Georges Braque, Edvard Munch, Paul Gaugin, Salvador Dalí och Sonia Dalaunay.
­- Donationen innehöll ungefär 300 verk. Av dem har vi behållit cirka 100. Resten har vi sålt. Vi valde att behålla grafiken eftersom vi sedan tidigare har en fin grafiksamling, berättar Ann-Christine Fogelberg, intendent på Uppsala konstmuseum.

Redan under 1980-talet ville paret Ekström donera sin samling till konstmuseet, men dåvarande museichefen sade nej. Hon ansåg att det skulle bli för dyrt att installera nödvändiga säkerhetssystem. Det impopulära beslutet rörde upp många känslor och museichefen tvingades avgå.
­- I medierna framställdes verken som mycket dyrbara och unika. Men de hade inte granskats och var svåra att ta emot då, förklarar Ann-Christin Fogelberg.
När gåvan till slut togs emot av museet 1993, var Elin Ekström senildement. En läkare konstaterade också att den åldrande Bengt Ekström var förvirrad vid den tid då gåvobrevet skrevs under.
­- Efter att paret Ekström hade dött hävdade dödsboet och släktingarna att de båda makarna inte var tillräckligt mentalt friska för att kunna fatta ett sådant beslut, berättar Ann-Christin Fogelberg.
Tingsrätten dömde dock till Uppsala kommuns fördel. Efter en förlikning fick de anhöriga tio verk medan resten av donationen tillföll museet. Under rättegången ifrågasattes emellertid konstverkens äkthet.
­- Den internationella konstmarknaden är spekulativ och det är lätt att få äkthetsintyg som kan vara falska. Bengt Ekström var visserligen konstnär själv, men det hindrar inte att han kan ha blivit lurad någon gång, säger Ann-Christin Fogelberg.

Sedan dess har experter granskat de grafiska bladen och kommit fram till att åtminstone de är äkta.
När Uppsala konstmuseum sålde de övriga verken i samlingen fick de in pengar som de har använt till att förvärva mer konst. Några av dessa verk ingår också i utställningen.
­- Vi har köpt in flera verk som är betydelsefulla för det svenska konstlivet, bland annat Korallöar till trettioåriga kriget av Eva Löfdahl och A/Z av Lars Arrhenius, berättar Ann-Christin Fogelberg.
Utställningen Kollektioner pågår fram till den 31 maj.

Fakta
Elin Ekström och hennes dåvarande make Martin Eklund gjorde sig förmögna genom att föda upp framgångsrika travhästar på 1950-talet. Deras häst Frances Bulwark blev Sveriges första internationella superstjärna inom travsporten.
Efter Martin Eklunds död 1958 drev Elin avelsverksamheten vidare med stor framgång.
1972 Sålde hon stuteriet och bosatte sig i Uppsala med sin nya make, konstnären Bengt Ekström. Tillsammans ägnade de sig åt att samla på verk från alla epoker i konsthistorien.
1993 utsattes Ekströms lägenhet för ett inbrott och flera verk stals. De flesta återbördades dock och tjuvarna dömdes.