Konsten som visuell byggsats

I Eva Kereks utforskande av sin omgivning kan en kanelbulle plötsligt dyka upp i badrummet utan att någon höjer på ögonbrynen, skriver Cristina Karlstam.

Eva Kerek
Torkställning

Eva Kerek Torkställning

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2011-12-08 10:57
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett experimentellt, egensinnigt måleri som har så vardagliga motiv som lägenhet, badrum, ett torkställ eller en tvättstuga låter nästan som en omöjlighet. Eva Kerek, högskoleutbildad konstnär med rötter i konsthantverk och textilkonst, visar att det inte alls råder några motsättningar utom möjligen i betraktarens fördomar.

När Galleri Strömbom nu presenterar Kereks originella, narrativa måleri och grafik sker det med en ton av överraskning, humor och gott humör. En handfull färgetsningar svarar för den mer återhållna delen av utställningen som dessutom är synnerligen välhängd med känsla för rummets rytm och de olika verkens stämningslägen och karaktär.

Eva Kerek arbetar med ett mycket dekorativt men aldrig illustrerande måleri där vardagens alla ting blir aktörer i en berättelse som lever av sin lätt surrealistiska underton. I Kereks utforskande av sin omedelbara omgivning kan en kanelbulle plötsligt dyka upp i badrummet utan att någon höjer på ögonbrynen. I utfläkta rumsligheter ligger flickan i sin säng, sedd uppifrån.Trasmattor och tapeter fyller bildutrymmena och medverkar till måleriets klart mönsterlika karaktär. I badrummet droppar kranen, tofflorna står bredvid handfatet, handdukarna är lika självklara som den omtalade kanelbullen. En sådan hittar man även i målningen av köket, där den ersätter en av fyra spisplattor.

Det finns ett mycket medvetet arkitektoniskt drag i Eva Kereks måleri, trots att det är så konsekvent och kompromisslöst fokuserat på den tvådimensionella bildytan. Jag kommer att tänka på barndomens klippark där alla delarna gick att klippa ut, vikas ihop enligt tydliga instruktioner och bli till väggar, golv och inventarier i ett tredimensionellt bygge.

Eva Kereks måleri kan beskrivas som sådana ”materialsatser ”som betraktaren får ”klippa ut ” med blicken och med sin fantasi foga samman till färdiga interiörer.

I full kongenialitet med detta redovisande, sakliga sätt att tillhandahålla verklighetens byggbitar är också färgen entydigt klar och bestämd på ett sätt som för tankarna till en annan samtida målare, danske Tal R; med vilken Eva Kereks estetik har en ganska betydande släktskap.

Eva Kerek är en av konstsamlaren Sven-Harry Karlssons hittills sju kvinnliga stipendiater, presenterade i en gemensam utställning vid konstmuseets invigning i våras. En egen utställning av Eva Kerek i den guldglänsande konsthallen i Stockholm väntar så småningom. Men först är det Uppsala som gäller!

Konst

Galleri Strömbom
Eva Kerek
Tom 18 december