Indiens rikedom abstraherad

Starka upp­levelser av ljud och färg vid ett Indien­besök har bildat bakgrunden till Hans Åkerlunds utställning, ­skriver Cristina ­Karlstam.

Indiens färger. Målningar av Hans Åkerlund.

Indiens färger. Målningar av Hans Åkerlund.

Foto: Cristina Karlstam

Kultur och Nöje2008-05-19 11:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Översättningen" från idé till objekt är ett av konstens grundläggande problem. Nästan oavsett genre och teknik, estetik och uttrycksform handlar det om att finna ett adekvat sätt att gestalta det man vill förmedla. Varje konstnär med högre ambitioner än det ­direkta avbildandet ställs inför de här problemen.
Särskilt uttalat blir det hela när vi talar om konkretism och minimalism, ­arbetssätt som reducerar innehållet till mer eller mindre ren form. En konstnär som arbetar i den traditionen är Hans Åkerlund, Galleri Strömboms nye utställare.
För fem år sedan ställde Åkerlund ut i galleriet, och UNT: s dåvarande konstkritiker Frida Arnqvist skrev i sin uppskattande recen­sion om en konst som gäckade sinnena och utmanade intellektet.

Den här gången har Åkerlund haft en stark upp­levelse av en resa till Indien att utgå ifrån när han sökt former för sina verk. Indien med sin överväldigande rikedom av färger, människomyller, dofter och ljud - hur formuleras den bildkonst som kan göra en sådan mångfald rättvisa?
Åkerlund har valt att abstrahera, ett förhållningssätt som betyder att han undgår risken för trivialisering som annars är snubblande nära inför ett koncept som detta.
Det är huvudsakligen två särmärken i det indiska "landskapet" som Åkerlund ägnat uppmärksamhet: den kakofoniska ljudbilden som varje Indien­resenär känner igen och den hänförande färgrikedomen i kryddor, växtlighet, och inte minst klädedräkt som i det täta folkmyllret präglar gatubilden.
Inspelade ljud från gatuförsäljare och turistguider, trafikkaoset på stadsgatorna och myllret på järnvägsstationer har Åkerlund placerat i hängande rör som tillsammans bildar en samtidigt visuell installation med titeln Indisk gul.

Det är ett fascinerande verk som tillsammans med måleriet - stramt konstruktivistiskt och abstrakt - ger en helhetsbild av Åkerlunds upplevelser av det rika Indien.
Den som haft förmånen att själv erfara detta tar gärna emot de här tolkningarna med öppet sinne. Tack vare abstraktionen ger de nämligen fritt utrymme för varje betraktares egna erfarenheter.
Den som inte har egna erfarenheter av Indien har ändå stor behållning av att studera Hans Åkerlunds ­genomtänkta konstruktivism så som den framträder i den här utställningen.
Indienreferenseerna är så att säga överkursen, men konsten klarar sig väl även detta förutan.
Konst
Galleri Strömbom
Hans Åkerlund
tom 8/6