Gott ljusmåleri
Sylvia Fullman, välbekant utställare hos Galleri Strömbom, visar åter prov på sitt gedigna måleri. Fullman är högskoleutbildad i London och Stockholm, och hon målar i en säker, ganska traditionell tradition utan några alltför djärva utspel.Ett av måleriets klassiska motiv, den egna ateljén, är återkommande. Men också i övriga verk är det företrädesvis interiörer som får tjäna som yttre motiv för det som jag uppfattar som det här måleriets egentliga ämne: ljuset.Förvisso också detta ett välbekant och ofta brukat ämne för den som valt just färg på duk som sitt arbetssätt.Säkerhet och kunskapMen även det mest traditionella kan göras med olika grader av säkerhet och kunskap, och Sylvia Fullman hör till de konstnärer som väl behärskar sina redskap, vare sig det handlar om oljefärg eller som i några av utställningens bilder, pastell. Dock är det när oljefärgen används som de största konstnärliga segrarna vinns.Stämningsfullt ljus över enkla möbler, skuggor på ateljégolvet eller, som i den här reproducerade målningen, intensivt röda gardiner i ett rum som huvudsakligen i övrigt ligger i dunkel.Avstickare till JapanNågra avstickare till Japan och möten med människor där har egentligen inte inneburit några stora förändringar av Fullmans sätt att arbeta. Lika väl som i den egna ateljén skildrar hon ljuset i det främmande rummet medden äldre mannen som just tagit sig en eftermiddagsslummer i fåtöljen.För vänner av gott hantverk och trygga motiv är Sylvia Fullmans utställning att rekommendera.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Galleri Strömbom|Sylvia Fullman