Globalt nätverk realiserat

Johan Waerndts bidrag utgör inget undantag. Till sitt förfogande har han fått ett litet rum i museets nedre plan, intill den just öppnade Jockum Nordström-utställningen. Det är en lokal som visar sig vara alldeles lämplig för det intrikata bygge av prefabricerade delar i kombination med frigolitkonstruktioner som Waerndt använt för att gestalta vad han kallar en global struktur för sociala djur.Att de apostroferade "djuren" är hans medmänniskor (män och kvinnor) i släktet homo sapiens råder det väl ingen vekan om. Det är också ett system av rör och ledningar som fogats samman på det mest komplicerade sätt. I kombination med tv-monitorer, där besökaren delvis kan styra förloppet själv, blir det hela till ett märkligt synliggörande av tänkta osynliga kopplingar, samband och irrgångar. Kanske är det museets egna underjordiska, osynliga innandöme som får form i Waerndts verk, kanske ska man läsa hela konstruktionen som en metafor för det osynliga, oåtkomliga och hemlighetsfulla som döljer sig under vilken yta som helst och som deifitivt kan sägas utgöra en nödvändig struktur för socialisering människor emellan.Johan Waerndt säger sig bland annat ha inspirerats av en av 1900-talskonstens representanter på modet just nu, den tyske mångsysslaren Martin Kippenberger. Den som minns hans illusoriska tunnelbaneinstallation i den tyska paviljongen vid den förra Venedigbiennalen har inte svårt att tänka sig en sådan valfrändskap. I Kippenbergers verk, också det med global räckvidd, hördes ljud från ett tänkt tunnelbanesystem, i Venedig synligt endast i form av ett golvgaller i paviljongen. Synliggörande fick hos Kippenberger ske i betraktarens fantasi. Så också delvis hos Waerndt, samtidigt som han vänder på hela begreppet och i stället visualiserar det som i själva verket kanske inte existerar annat än som konstnärens idé.Johan Waerndts installation är ett i hög grad interaktivit verk. Meningen är att det tänkta nätverket samtidigt ska realiseras i det fysiska rummet och i det virtuella: man kan som betraktare/medagerandegå in på hemsidan www.vsfsa.com, och där delta aktivt i den process som brukar kallas den kreativa.

Kultur och Nöje2005-06-24 11:28
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Moderna museet|Johan Waerndt, Global struktur för sociala djur