Förtröstansfull och andäktig ro

Konsthistorien är ett märkligt begrepp, måhända främmande för oss i vardagen. Samtidigt en alldeles naturlig definition när vi pratar om vetenskap och tradition, eller i en undervisningssituation. Inte alltid får vi möjligheten att koppla konst vi ser i vår samtid till konsthistorien, inte alltid finns möjlighet att placera en levande konstnär direkt i konsthistorien. Så är dock fallet med Karl Axel Pehrson. Att han hör till de stora i svensk konsthistoria är inget att hymla om.Med en gedigen bakgrund i studier för de stora (Otte Sköld och X:et) och som en av de framgångsrika konkretisterna i gruppen 1947 års män befäste han sin ställning. Sedan dess har han laborerat med en helt egen stil, en orientalisk organisk blandning av konkreta naturformer och fantastiska fantasilandskap. Några av hans verk ingår i Uppsala konstmuseums samlingar, och det är också där Uppsalapubliken kunnat se hans verk flertalet gånger de senaste åren. Som mentor och förebild medverkade han i utställningen Unga damer äldre herrar, som visades på museet våren 2001. Som exempel på konkretism visades ett av hans vackraste mönster, Delfinisk rörelse, i utställningen Fajans och dekadens vintern 2003.Med lust som ledstjärnaNu finns det ytterligare en möjlighet att ta del av Karl Axel Pehrsons verk. Galleri Linné visar en utställning med måleri och grafik, där måleriet är gjort de senaste åren. Här fortsätter Karl Axel Pehrson, i dag82 år, att experimentera med det exotiska landskap han upptäckte under sextiotalet.Med viss inspiration från Rousseaus naiva naturmotiv fyller Karl Axel Pehrson sina verk med växter och djur i sprakande färger, vackra kombinationer av vegetation och omgivning i samspelta nyanser. Det finns dock, till skillnad från hos Rousseau, inget skrämmande i dessa landskap, snarare en förtröstansfull ro och stillhet.Även om Karl Axel Pehrson målar med lust som ledstjärna syns det undersökande och det kartläggande tydligt, liksom den distinkta samhörigheten med konsthistorien. De naturalistiska inslagen från 1800-talets slut finns med som en ingrediens, liksom den naivistiska strömningen som blev populär i början av 1900-talet. Karl Axel Pehrson är en konstnär som kan sin konsthistoria och egensinnigt ser till att låta sitt konstnärskap möta den, utan att för den skull ta efter eller följa med.Något av en andäktig stillhet och ro finns även i Andreas Brännlunds målningar på Galleri 1 i utställningen Ateljéverk. Han ställer ut måleri för första gången på länge, eftersom han ägnat sig åt sina karaktäristiska fotografiska kroppsprojektioner, där diabilder av skrotupplag projiceras på männi-skor. Några av verken finns med på Galleri 1 just nu, fler gick att se på Konstfrämjandet i oktober förra året. Däremot verkar det som om dessa stillsamma fotografier, med sina röd-brun-ockranyanser, fått tjäna som inspiration för måleriet. Hans akrylmålningar påminner till viss del i form, till stor del i färg om fotografierna. Samma nyanser finns i måleriet. För flertalet besökare kanske en av målningarna verkar bekant, den tillkom nämligen under vårens stora utställning 5+5 i Forumgallerian. Andreas Brännlund målade det verket inför publik under utställningsperioden. Det tillhör också denna utställnings starkaste verk, det är mest sammanhållet och mest välkomponerat.Säljer id-kortIdentitets- och kommunikationsproblematiken som Andreas Brännlund arbetar med i projektet ID.Genuinus — där kroppsprojektionerna är en del — finns också med i Ateljéverk. Han säljer internationella identitetskort med en text som ger dess ägare rätten till respekt i samtalet med andra. Bra att ha i plånboken vid behov.

Kultur och Nöje2003-11-24 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
|Galleri Linné: Karl Axel Pehrson, måleri och grafik, Galleri 1: Andreas Brännlund, ateljéverk