Finkänsliga flygfän
Galleri Linné väljer sina fågelmålare med omsorg, och den pågående utställningen med Karl Mårtens visar samma fingertoppskänsla, skriver Sebastian Johans.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För Karl Mårtens visar just fåglar och ingenting annat, och som fågelmålare betraktad producerar han onekligen sympatiska objekt. Enkla men ändå porträttlika bilder skapade med kalligrafins lätta hand.
Djuren är porträtterade i lättflytande färger mot en vit bakgrund på tjockt och i sig tilltalande papper. Djuren är tidlösa och befriade från sammanhang eller fångade i en upplöst kronologi som ekar av traditionell japansk kost. Och dessutom bär djuren sin rätta karakteristik, till och med en ovan och ganska ovillig fågelbetraktare som undertecknad kan se att orrtuppen är precis så stolt som den ska vara, hägern lagom förvirrad, havsörnen hotfullt majestätisk och härfågeln liten men tuff.
Det österländska anslaget är tacksamt i sammanhanget och hindrar Karl Mårtens från den överbearbetning som ofta syns i genren. Den lätta abstraktionen och det drömlika eller meditativa betraktandet som verkar vara konstnärens utgångspunkt skapar en helhet i bilderna som gör dem värda att beskåda också för den som annars inte upplever överdriven tjusning inför kombinationen måleri och fåglar. Här går det att förstå lockelsen, både den som driver konstnären och den som får någon att vilja öppna plånboken.
Galleri Linné: Karl Mårtens
Till 15/4
Till 15/4