Färgstarkt från Ylva Skog

KLASSISKT. Kompositionerna framstår som klangprismor med stark förtätning i förlopp och idéinnehåll. Samt inte minst en fräschör som har att göra med att Ylva Skog på ett nyfiket sätt förenar drag från såväl Debussy och Stravinskij med latinamerikansk musik, tango, jazz, folklore och sentida minimalism, skriver Ulf Gustavsson.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2009-08-18 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En oberoende skivetikett som profilerat sig som en av de mest intressanta när det gäller nutida svensk konstmusik är db Productions, med säte i Malmö. Intrycket stärks av den aktuella cd:n Terra firma som presenterar komponisten Ylva Skog i helfigur, för övrigt den första volymen i en planerad serie under rubriken Total tonality, med nutida svenska tonsättare som huvudsakligen har tonal förankring i sin musik.
Serien kunde knappast ha inletts mer lyckosamt än med dessa verk av Ylva Skog från de senaste tio åren för vitt skilda sättningar, kör och solosång, kammarinstrument, gitarrduett, solopiano och slagverk, med en rad färgstarka exekutörer såsom gitarristen Mats Bergström, slagverkarna Mika Takehara och
Ludvig Nilsson, trion Pärlor för svin med flera.

Kompositionerna håller sig mestadels under tio minuter i längd, i flera fall under fem minuter, och framstår som ett slags klangprismor med stark förtätning i förlopp och idéinnehåll. Samt inte minst en fräschör som har att göra med att Ylva Skog på ett nyfiket sätt förenar drag från såväl Debussy och Stravinskij med latinamerikansk musik, tango, jazz, folklore och sentida minimalism, ja till och med lite rockrytmer. Hon gör det inom tonalitetens ram genom att leka med musikens grundelement, ibland bara några toner, och i flera fall låta den klangliga texturen och dynamiska variationen stå i fokus, snarare än enskilda teman. Och likväl är hon en melodimakare av rang, vilket hörs i några tonsättningar av Charles Baudelaires dikter.

En annan spännande tonsättare är Örjan Sandred, aktuell med cd:n Cracks and corrosion som presenterar fem av hans verk. Jämfört med Ylva Skog är Sandreds stil mer expressionistisk och uppbruten, ja stundtals rent brutal. Här förenar han akustiska instrument med datoriserade effekter, bland annat i ett av de
båda titelverken där gitarristen Mårten Falks kontrastrika spel ges en fördröjd, spöklik genklang med datorns hjälp.
Från Finland kommer kammarensemblen Zagros som presenterar sig på ett oortodoxt sätt på en självbetitlad cd, genom att interfoliera satser från Weberns Sex bagateller för stråkkvartett med verk av nutida finska kompositörer. Webern-
bagatellerna tolkas utmärkt distinkt och jag hade föredragit att höra dem i ett svep (vilket är möjligt om man spelar cd:n i SACD-format).

Tre nutida ungerska kompositörer och musiker, György Kurtág Jr, Lászlo Hortobágyi och Miklós Lengyelfi, möts på cd:n Kurtágonais i en sällsam väv av syntproducerade ljudlandskap som ömsom klingar av munk- och bönesång och ömsom tycks fara ut i universums rymder, med suggestiva klangeffekter som leder
tankarna till Ligeti. Ett storslaget ljudäventyr helt visst.
Den spektakulära organisten Cameron Carpenter, slutligen, framstår som både en teknisk virtuos och showman på cd:n Revolutionary där han tolkar standardverk ur orgelrepertoaren av mästare som Bach, Chopin och Dupré. För säkerhets skull
medföljer en dvd där man kan studera hans "Fred Astaire-liknande fotarbete", för att citera skivkonvolutet.




Ylva Skog (db Productions)
Örjan Sandred (Navona)


Zagros (Alba)
Kurtágonals (ECM)
Cameron Carpenter (Telarc)