Ett stycke tidsanda i färg
Vinterdag i Stockholm. Den blå spårvagnen rasslar fram. Några barn provar julklappskälken i backen, andra åker skridsko på den spolade banan. En grupp arbetare i blåkläder passerar, röken stiger ur stadens skorstenar, en hästskjuts viker in på en sidogata.Vinterdag i Stockholm 1919 och den 26-årige konstnären Eric Hallström målar sin bild. Ett stycke Stockholmiana, en bit Sverige, ett utsnitt ur tidsandan.Nu, mer än 80 år senare, ställs målningen ut i Bror Hjorths Hus där Hjorths kollega och vän från Färg och Form-tiden ägnas en vinterutställning, sammanställd av Ylva Hillström och Mattias Enströms, curatorsduon som redan tidigare visat sin förmåga att göra bra utställningar. Till utställningen har man producerat ne liten katalog med läsvärda texter, bland annat av Bror Hjorth själv.Nu har man koncentrerat intresset kring två epoker i Eric Hallstöms konstnärsliv: 1920-talet respektive 1940-talet, enligt curatorerna de tider då hans skaparförmåga stod högst. Roligt är att kunna jämföra bilderna och kunna konstatera att dialekten är lätt igenkänd men att de tidiga verken nog ändå har den friskaste färgskalan.Det finns många fler tidsmarkörer än de som återfinns i den ovan nämnda målningen: hölasset en sensommardag med en flicka i röd klänning vilande på toppen. Skildringen av barnen på barnsjukhuset. Klädda i trist grått iakttar de hur de friska, barnen leker på andra sidan staketet - ett innanför och ett utanför gestaltat med både bildkompositionen och färgen. Barn var knappast ett ovanligt motiv för den målande 9-barnspappan Eric Hallström. Tidlösa är bilderna av de lekande barnen i familjens vardagsrum, pojken med sin bil, flickan med sin docka. Och kanske ännu bättre: bilden av pojken på sin trehjuling en varm septembermorgon. Den vita grinden lyser, de varma höstfärgerna mättar bilden med ljus och framför pojken ligger en hel okänd dag, fylld av lek och äventyr.Vintersolen förvandlar snön till blåskimrande skuggor, stammarna lyser röda och någonstans i framtiden väntar den trolska vårkvällen med sin blodröda solnedgång. Eric Hallströms mjuka naivism parad med en stark berättarförmåga gör Bror Hjorths Hus vinterutställning till en liten oas av värme, glädje och gemenskap över tids- och generationsgränserna.Torsgatan i snö, 1919. Oljemålning av Eric Hallström.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Eric Hallström|Bror Hjorths Hus (Till 28/1)