En svag, men hyfsat egen melodi
Katrina Loelvs utställning Färgen på min längtan visar upp ett riskabelt måleri. Men när det lyckas blir resultatet behagligt oinsmickrande, skriver Sebastian Johans.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ett tjugotal verk hänger i de två gallerirummen, de flesta i blandteknik på en rad olika bakgrunder som akrylglas, papp och ritfilm. Figurationen är genomgående fri, men några verk anspelar på specifika miljöer, som trädgård, berg och landskap. Ett ganska drömt anslag är genomgående.
I det första rummet stjäl en lila tempera, Havsande, uppmärksamheten. Det är inte odelat positivt. Havsande låter nyanserna leka in i varandra, men känns mer som ett intryck från en promenad förbi ett kyrkfönster än som den, gissar jag, subtila känsla av hisnande som titeln antyder - och målningen visar också svårigheten med den här typen av konst.
I det andra rummet är intrycket överlag bättre. Ett verk på ritfilm, Ennnike, lyckas till och med med den farliga manövern att infoga ett grällt utrop i en följsam gråskala. En argsint gul fläck kan bjuda mycket nöje. Och två lite större målningar på akrylglas undviker elegant det sköna och formar ett köttigt utrop, snarare än en färgsensation. Katrina Loelvs måleri blir som bäst när det medvetet går mot det oinsmickrande.
KONST
Färgen på min längtan
Katrina Loelv
Galleri Villavägen Sju
(tom 14/6)
Färgen på min längtan
Katrina Loelv
Galleri Villavägen Sju
(tom 14/6)