En målares magiska dagbok
Fem år efter sin stora utställning i Konstakademien är Laris Strunke tillbaka med en lika bedövande stark och vacker utställning, skriver Cristina Karlstam.
Öppningar. Målning av Laris Strunke 24 oktober 2007.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som alltid hos Strunke handlar måleriet om landskap, synliga och osynliga, om rummet och dess volym, om orientering i okända marker där konsten i mästarhänder kan formulera riktning och väg. I den nya utställningen infinner sig det stora undret när jag dröjer inför målningen Öppningar, daterad 24 oktober 2007. Målningen sorterar under avdelningen Interiörer, och som så ofta hos Strunke möter jag ett rum som till en början enbart tycks vara yta men som efter en stund öppnar sig mot ett okänt bortom som på ett magiskt sätt fyller betraktaren med en ofattbar lycka. Plan och ytor skjuts in under varandra, färgen flimrar i sina väl avvägda kombinationer, någonstans anar jag en väg till något som kunde kallas hopp. framtid, morgondag.
Liknande känslor uppstår när Strunke i målningen daterad 4 november 2007, Guldockra kallad i utställningen, låter ett blekblått ljus skimra i allt det gula. Vad är det som sker i det här måleriet, vad är det för sanningar Laris Strunke förmår formulera, utan ord, som en visuell dagbok för tröst och trygghet? 29 november 2007 målar han så den målning där också betraktarens ord upphör och bara det öppna sinnets vokabulär är möjlig att använda. Ljuset är här översinnligt, och jag anar den märkliga sanning som endast abstraktionen kan gestalta.
Undret sker i Strunkeland, skrev jag inför konstnärens förra utställning på Konstakademien. Nu händer det igen, stillsamt, utan åthävor men med en kraft som överträffar det mesta.
I samband med utställningen utges en ny praktfull bok med Laris Strunkes målningar och infallsrik text av K Sivert Lindberg. Det är en förnämlig volym; ändå är det i fullformat och på plats inför målningarna som den riktigt inträngande insikten om det här måleriets geniala kvaliteter blir riktigt gripbar. Boken kan sedan tjäna som minnesanteckningar från en bedövande konstupplevelse i Konstakademiens galleri.
konst
Konstakademien, Galleri Väst och ateljén
Laris Strunke
tom 30/3
Konstakademien, Galleri Väst och ateljén
Laris Strunke
tom 30/3