Drömskt måleri
Hösten 2001 visades Uppsalakonstnären Mikael Bonnevies teckningskonst i en liten utställning på Stadsbibliotektet som ett led i kommunens ambitioner att presentera konstnärer som är representerade i kommunens samlingar. För Bonnevies del handlar det om tre målningar som är placerade i Ängbyskolan i Knivsta.Strängt realistisktDen lilla teckningsutställningen gav definitivt mersmak, och man ville gärna se mer av konstnärens hand. Nu behöver man inte bege sig till Knivsta för att ta del av de tre målningarna som ingår i konstnärens separatutställning på Galleri 1.Utställningen har fått titeln Samtal om drömmar, och tveklöst är det drömska motiv med lätt surrealistisk ton som Bonnevie huvudsakligen visar upp. Betoningen måste dock ligga på ordets andra led: Bonnevies arbetssätt är strängt realistiskt, men motiv och associationer bär surrealismens och drömmens gränslösa och ofta lätt absurda prägel.Blinkning till CronqvistLängst i den riktningen går konstnären i den stora målningen Drömmen om Uppsala, där Uppsalasilhuetten skymtar som en blek skugga i målningens periferi. Centralt placerad är däremot den monumentala kvinnofigur med brinnande blick och ett kors i kedja om halsen som lägger sina beskyddande/bestämmande armar runt en kvinnlig och en manlig gestalt. Med värdeperspektivets hjälp ger Bonnevie kvinnan en definitiv huvudroll i ett drama som är på en gång skrämmande och lockande.Gestalterna återkommer också i målningen Den goda familjen, där flickan dessutom håller en dinglande pappadocka i sin hand kanske en liten blinkning till Lena Cronqvist som ofta låter sina flickgestalter utföra liknandefadersmord.Landskapen i Bonnevies måleri fungerar som bakgrund och stämningsgivare, inte sällan sedda i fågelperspektiv och ofta med skugglika, knappast urskiljbara gestalter som djur eller människor och med främmande hus i fonden. Dessa detaljer är i utförandet realistiska, till sitt metaforiska innehåll har de ett relativistiskt förhållningssätt som medger fria tolkningar.Surrealistiska dragDen högt uppdrivna färgen förstärker ytterligare det surrealistiska draget i det här måleriet. "Verkligheten" avbildas inte men får göra bruk som rekvisita i en bildkonst med andra och vidare syften än att bekräfta detredan erfarna.Mikael Bonnevies måleri hör därmed hemma i en stark tradition bland unga målare i dag. Och i det sammanhanget försvarar han väl sin plats.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Galleri 1|Mikael Bonnevie (t o m 15 februari)