Sommaren 2011 satsar Grafikens Hus i småstadsidyllen Mariefred på en av Sveriges främsta (och mest uppskattade) konstnärer, Lena Cronqvist. I konsthallens stora utställningssal visas ett mycket representativt urval av hennes grafiska produktion. Den som känner hennes måleri och de motivkretsar som är centrala där, får med den här utställningen följa samma estetiska utveckling fast nu i grafikens form. I sockerakvatinter, torrnålar och etsningar visar Cronqvist inte bara sin tekniska skicklighet utan ger också prov på centrala teman i sitt konstnärskap.
Helt dominerande är gestaltningen av Flickan, ett tema som Lena Cronqvist med sviklig konsekvens använt under många år av skapande. Här finns bilder av de små flickorna som sysslar med grymma faders- och modersmord, flickor som räcker ut tungan och gör grimaser, flickor själva instängda i kvinnlighetens glaskupor, men också flickor som dansar fram genom livet, åtminstone tillfälligt befriade från den eviga flickrollen eller för en stund tillfreds med den. Mörkare sidor av tillvaron ryms också i Cronqvists bildvärld. Den alltid närvarande döden, antingen explicit som i bilden av den döende fadern eller med en mer indirekt gestaltning. Flickor tillsammans med storvuxna gorillor hör till de mest komplexa motiven; här finns flera blad där ämnet varieras.
Utställningen av Lena Cronqvists förnämliga verk är en av allra bästa Grafikens Hus arrangerat på länge. Höjdpunkten är ett nytt grafiskt blad med titeln Skyddsängel Två flickor, de ena med änglavingar, den andra med en kroppshållning som signalerar oro, ångest och handlingsförlamning. Flickan/Ängeln med armarna beskyddande och tröstande runt den oroliga systern. En bild av medmänsklighet, utan några sentimentala övertoner. Torrnålen Skyddsängel markerar en ny höjdpunkt i Lena Cronqvists konstnärskap och en vidgning av flickantemat.
Grafisk konst innebär konstnärens samarbete med skickliga tryckare, och i Lena Cronqvists fall heter hon Siv Johansson, själv konstnär men framför allt känd som en av de svenska grafikernas eminenta medhjälpare. Det är ett snilledrag av Grafikens Hus att parallellt med den stora Cronqvistutställningen visa ett brett urval grafiska blad av några av de andra konstnärer som har Siv Johansson som sin tryckare. Under flera årtionden har Johansson varit dem alla behjälplig, och då inte minst som samtalspartner och uttolkare åt Lena Cronqvist. Genom denna upphöjelse av en ofta anonym och bortglömd yrkesgrupp manifesterar Grafikens Hus sin roll inte bara som konsthall utan framför allt som förvaltare av den grafiska konsten och dess speciella villkor och tekniker.
Och givetvis är det medutställaren Siv Johansson som varit tryckare även av Lena Cronqvists nya mästerverk Skyddsängel, som också är utställningens vinjett och affischbild.
Den eviga flickrollen
Ett snilledrag, skriver Cristina Karlstam om Grafikens Hus idé att låta konstnär och tryckare mötas i en utställning.
illustration
Foto: Maria Westholm
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
KONST
Grafikens Hus
Lena Cronqvist
Siv Johansson
Konstnären & Tryckaren
Tom 9/10