Bitsk samtidsanalys

Konst:Galleri Linné: Nils Kölare ­(t o m 27/10)Teatergalleriet: Patrik Karlström (t o m 5/11)Vaksalagatan 24: Carina Lebhamre (t o m 24/10)Ekeby Qvarn: Claudio Correa och Victos Pavez (t o m 31/10)Han brukar kalla sig landskapsmålare, konstnären Nils Kölare som just nu ställer ut hos Galleri Linné i Uppsala. Kritiker och konsthistoriker kallar honom snarare konstruktivist. Det är med linjen, planen och ytorna han bygger sina bilder. Och med färgen, som läggs i de rena, knivskarpt konturerade fälten eller framträder som marginella linjer i ett måleri som kan läsas visuellt som en konstnärs strukturering av sina synintryck men lika gärna avlyssnas som musik. Vilken läsart man väljer är egentligen egalt, liksom att alltför överdrivet försöka dekonstruera hans bildbyggen.Klart är att Kölare i de nu aktuella verken avstått från de glimtar av organisk form som man tidigare ofta kunde finna i hans dukar. Nu är det den strama geometrins rena skönhet och de effekter av rörelse, djupverkan och perspektiv som kan uppnås med dess medel som helst fått dominera. Skönt är det, och harmoniskt, utan att hemfalla åt ytlig esteticism.Fel och ändå rättVid första anblicken kan man få intrycket av att Patrik Karlström, aktuell på Teatergalleriet, också arbetar konstruktivistiskt. Ingenting kunde vara mera fel, och ändå ligger det en viss sanning i den uppfattningen. Som den postmodernist Karlström nog måste sägas vara använder han de medel som bäst passar hans syften för sitt konstnärskap. Men någon "landskapsmålare" i Kölares mening är han verkligen inte. Däremot en skarpsynt och orädd iakttagare av samhällstendenser som han ger visuell och ibland tredimensionell gestaltning i sina verk.Utställningen på Teatergalleriet har titeln Framgångsmodellerna, och konstnärens attityd till dessa samtida företeelser är avgjort ironisk. Han skapar visuella bilder av sådant som företagskonsulter och andra trendfigurer brukar presentera i tabeller och grafik. Hos Karlström blir modellerna för kompetensutveckling, resurssamordning eller optimeringsmöjligheter till färgstarka konstruktioner som snarast ska läsas metaforiskt; stundtals målar han som en sentida profan Hilma afKlint!I skulpturen Engineering the Future spänner han en utopiskt "blåögd" båge över gallerigolvet, och den strategiska plattformen har formen av en gul triangel. Klot och cirklar överlappar varandra, och i målningen Arbetsprocessen mot målen är det ett veritabelt solsystem som växer fram på duken med en evig cirkelrörelse där det gäller för de stackars medarbetarna att hänga med.Utställningen är rolig, tänkvärd och härligt exponerad i denna teaterfoajé som gång på visar sig vara en utmärkt utställningsplats.Chilenska drömmarI Ekeby Qvarn visas verk av två konstnärer från Chile, Claudio Correa och Victor Pavez. Crossover pendlar mellan utopi och förverkligande. Drömmen om det goda folkhemmet, personifierat av Olof Palme, vars porträtt finns i den gamla uttjänta husvagn där man som besökare får företa resan i konstnären Victor Pavez video.Det är en färd i Chile, Argentina och Sverige, en resa mellan förhoppningar och realitet. Videon hör samman med konstnärens stora portätt av fyra chilenska presidenter, bland dem Salvador Allende; expressiva målningar i svartvitt av männen som skulle ha förverkligat den chilenska drömmen om demokrati och frihet,I Claudio Correas video Kilometro 0 utspelas ett drama i metaforisk form. En stum orkester, en våldsam attack mot ordet och människan i form av en hackande, skränande duvflock är beståndsdelar i detta mörka drama.Crossover är en väl sammanhållen, estetiskt raffinerad dröm om frihet, iscensatt med patos och styrka.Konst i lediga rumDe lediga rummen på Vaksalagatan 24 där en grupp unga konstnärer överraskade med en alert utställning för en tid sedan har nu tagits i anspråk av Carina Lebhamre, till vardags verksam som bildlärare i Uppsala.Lebhamre är en idérik, fantasifull och mångkunnig konstskapare med såväl måleri som teckning och skulptur som sina uttrycksmedel. Måleriet dominerar, och även om utställningen kanske hade vunnit på en sovring (alla rummen behövde kanske inte ha nyttjats) är det åtskilligt som visas som är av riktigt god kvalitet. Måleriet har kraft och styrka, koloriten är säkert balanserad.

Kultur och Nöje2004-10-23 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
|