Bilder från minnets rum

Ingvil Stilles lilla utställning hos Galleri 1 håller jämn och hög nivå, skriver Cristina Karlstam.

Trädets minne. Målning av Ingvil Stille.

Trädets minne. Målning av Ingvil Stille.

Foto:

Kultur och Nöje2009-02-28 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tierpskonstnären Ingvil Stilles kompromisslösa seriösa inställning till sitt konstnärskap imponerar. Med en ovanlödig konsekvens har hon hållit fast vid sitt måleriska språk utan att snegla mot trender och moden. Utbildad vid Konstfackskolan, Gerlesborgsskolan och Kungliga konsthögskolan har hon den mest gedigna grund för sin estetik som man kan begära av en professionell konstnär.

Genom åren har hon visat sina målningar i många olika sammanhang, såväl i soloutställningar som i grupp. Ett eller annat verk av Stille brukar alltid finna nåd inför juryns ögon när det handlar om den årliga uppländska salongen, men hon har också varit en återkommande deltagare i andra jurybedömda utställningar i Sverige.

När Ingvil Stille nu fått Konstnärsklubbens Galleri 1 till sitt förfogande har hon valt att använda lokalen till en sparsmakad utställning som omfattar åtta verk. Det betyder att hon klokt nog avstått från den svåranvända övervåningen och koncentrerat sin utställning till gatuplanet. Själv kallar hon sin nya utställning Liten sammanfattning, en något blygsam beteckning för en konstnär som så länge har varit verksam och som rimligen har betydligt mer att visa upp.
Stilles produktion har å andra sidan aldrig varit stor till omfånget, men desto lödigare till sitt innehåll och till sina konstnärliga kvaliteter. Så också denna gång då hon visar flera målningar som stämmer väl med hennes egen attityd till sitt måleri: att i bild föra ett samtal mellan sitt inre liv och världen utanför.

Nu får man nog lov att påstå att det i huvudsak är den inre världen som håller med innehållet i Stilles målningar. Några explicita kopplingar till världen utanför, till vår egen samtid, är svårare att skönja. Men de inre resor som konstnären företagit omsätts ändå i bilder som hämtar sina yttre motiv från den synliga välden. Undantaget är ett par verk som snarare är abstrakta formuleringar utan igenkännbar representation.
Men tyngdpunkten eller kanske rättare hjärtpunkten i utställningen finns hos verk som Stannad tid med sin väl genomförda ljusbehandling, Insikt där en kvinnofigur befolkar ett på en gång yttre och inre rum och den mäktiga triptyken Trädets minne, där den centralt placerade trädstammen fyller en liknande funktion som ljuset i den förstnämnda målningen: att vara det bildelement som härbärgerar minnet.
Essensen i Ingvil Stilles måleri har med minne och mänskliga erfarenheter att göra, väl gestaltat i den lilla återhållna utställning hon nu visar.
Konst
Galleri 1
Ingvil Stille
tom 8 mars