Belönad teckningskonst
Årets Bror Hjorth-stipendiat Fritz Quasthoff arbetar effektivt med blyertsens svärta i sina bilder, där motiven företrädesvis är hämtade från landsbygden, skriver Cristina Karlstam.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bror Hjorths hus: Fritz Quasthoff, teckning (t o m 10/10)
Frågan är om det finns någon konstinstitution i Sverige som bättre och mer konsekvent än Bror Hjorths hus i Uppsala vårdar och uppmuntrar teckningskonsten. Genren är förvisso inte av högstatuskaraktär. Desto viktigare att den värnas och uppmärksammas.
Så sker en gång varje år då Bror Hjorth-föreningen utser sin teckningsstipendiat bland eleverna vid landets konsthögskolor. Genom åren — stipendiet har funnits sedan 1992— har man hunnit premiera flera unga konstnärer som senare visat sig besitta betydande kvaliteter.
Född i USA
Årets stipendiat, som just nu visar sin utställning i Bror Hjorths hus, heter Fritz Quasthoff, sistaårselev vid Kungl Konsthögskolan i Stockholm. Quasthoff är född 1969 i USA men flyttade 1987 till Sverige, där han även studerat vid Västerås konstskola och Gerlesborgsskolan i Stockholm. Han arbetar med blyerts i relativt stora bilder, där pennans svärta och linjernas allt mer förtätade mönster är själva grundstommen. Ur denna bygger han sina motiv, flertalet hämtade från landsbygden med lador, ödegårdar, havsutsikter och vegetation som beståndsdelar.
Konstruktioner
Huvudsaken för Quasthoff tycks vara bildernas konstruktion, och gärna lägger han in kranar, grindar, brospann eller andra konstruktionselement i sina motiv. Stämningsläget åstadkoms så att säga på köpet, genom blyertsens svärta och den förtätning som uppstår genom ett energiskt handarbete. I ett par bilder når han nästan en grafisk struktur genom detta arbetssätt: den lilla finstämda Åkern med sitt ensamma träd och bilden kallad Regnväder, där molnen ligger tunga över ett väntande landskap.
Tveklöst är Fritz Quasthoff en i raden av goda stipendiater som belönas i teckningsprofessorn Bror Hjorths namn.