Aktörer i gåtfulla rum

Christina Karlstam har sett en komplex utställning av Hyun-Jin Kwak på Kulturhuset i Stockholm.

Agonist, Circle of Circuit, Study of the Elements.

Agonist, Circle of Circuit, Study of the Elements.

Foto:

Kultur och Nöje2009-11-19 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utställningen Girls in Uniform 2006 av Hyun-Jin Kwak var en av de angenäma överraskningar som Uppsala konstmuseum bjudit Uppsalaborna på under senare år. Den unga sydkoreanska konstnären visade sig ha ett absolut eget tilltal i installationer och fotografier. Scenerierna med skoluniformerade flickor på gränsen mellan barndom och vuxet kvinnoliv var lekfulla, gåtfulla, ibland lätt surrealistiska och mångtydiga och därför både utmanande och fantasieggande.
Samma år som Kwaks konst visades i Uppsala (och på konstmässan Market) fick konstnären Stockholms 2-åriga ateljéstipendium. Nu visar Kulturhuset resultatet av dessa båda stipendieår i en utställning som generöst fått breda ut sig på två våningsplan.

Några av verken från Uppsala finns med, men huvuddelen av utställningen innehåller fotografier från 2008 och 2009, samlade under temat Study of Elements.
Även om konstnärens ämne nu delvis förändrats känns hennes sätt att fotografera minutiöst iscensatta tablåer med unga flickor som aktörer igen. Kwaks bilder är autonoma verkligheter, skapade och formulerade med en konstnärlig suveränitet som avvisar alla fotografins konventionella krav på "sanning" och representation. Det är ett arbetssätt som Kwak inte är ensam om i dagens konstfotografi, men hon använder det för sin egen "berättelse" som kretsar kring frågor om individ kontra kollektiv, barndom och vuxenblivande, kön och identitet men också om nationalitet, ras och rum, mentalt såväl som geografiskt.

Den nya serien präglas av en komplexitet som drivits ännu längre än tidigare. Nu är flickorna ofta aktörer i gåtfullt dunkla rum där deras skuggbilder har lika stor närvaro som deras fysiska gestalter. I andra bilder har konstnären placerat sina "modeller" i utomhuslandskap där deras närvaro känns självklar och samtidigt absurd. I bilden Agonist står de bortvända flickorna hand i hand mot väggen i en skamfilad och sliten rotunda; bilden förmedlar en dubbel känsla av skrämmande utsatthet och paradoxal gemenskap.
Hyun-Jin Kwaks nya utställning infriar alla förväntningar i fråga om kvalitet och originalitet.
Hyun-Jin Kwak
Girls in Uniform
Kulturhuset, Stockholm
Tom 7/2 2010