Turnépremiären inleddes med trevande steg men fann fast mark i låtmaterial och snygga klubbarrangemang.
Med sju år sedan den förra Sverigeturnén har Titiyo återigen gett sig ut på vägarna och på onsdagskvällen landade hon i Uppsala. Premiärkvällen var förlagd till intima Reginateatern – en scen som skulle visa sig med beröm passa Titiyos nya textinriktade musik.
I oktober förra året släppte hon sitt första album på svenska - ”13 gården” som för övrigt är nominerad till en Grammis för Årets Pop - och recensenterna var enhälliga: att sjunga på modersmålet var rätt väg att gå. Publiken tycktes hålla med och utanför Reginateatern ringlade sig kön lång minuterna innan onsdagens konsert skulle dra igång.
Det är inte ovanligt att en turnépremiär inledningsvis vacklar något i steget och så blev det också för Titiyo. Som väntat startades konserten med albumets öppningsspår ”Första låten” som följdes av flera nya låtar från ”13 gården”. Vid fler än ett tillfälle tappades text och artisten kändes väl introvert där hon stod vid mikrofonstativet. Den riktiga publikkontakten fick vänta tills Titiyo plockade fram de gamla hitsen så som den tunga klubbtolkningen av ”Man in the moon” som tillägnades nyligen avlidne radioprofilen Kjell Alinge. Och det var med Titiyos äldre låtskatter som konserten verkligen tog fart med nyvunnen säkerhet och fullt ös. När de efterlängtade ”Självantänder” och ”Drottningen är tillbaka” sedan dök upp som bonusar var publiken helt med på noterna och kvällen nådde sin klimax.
För det Titiyo tappade i premiärnerver vann hon igen i likeability, fantastiskt låtmaterial och galet snygga arrangemang där Kalle Perlskog bakom trummorna briljerade. Att det på scenen fanns nästan lika många mixerbord som instrument var talande för det nya smickrande klubbsound som artisten anammat.
Som scen passade Reginateatern Titiyo som handen i handsken. Inramningen kändes opretentiöst klubbig och det faktum att barpersonalens klirrande nyckelknippor och knarret från den lilla trappan till parketten hördes bidrog fint till den intima inramning som konserten byggde på.
När man tittar runt på publiken under en spelning brukar man ganska lätt kunna identifiera artistens målgrupp. Men Titiyos åhörare är inte en homogen klick utan en folksamling med lika stor bredd som artistens musikkarriär. Genom åren har hon blivit en lika delar folkkär som kreddig artist och av den slutsålda turnépremiären att döma har hon hittat sitt framgångsrecept.