Samspelta tolkningar av jazzlegend

Vivian Buczek och Martin Sjöstedt Trio bjöd på en sprudlande hyllning till Ella Fitzgerald i Parksnäckan på söndagskvällen, skriver Stefan Warnqvist.

Sångerskan Vivian Buczek tolkade musik från en av sina förebilder, Ella Fitzgerald, i Parksnäckan.

Sångerskan Vivian Buczek tolkade musik från en av sina förebilder, Ella Fitzgerald, i Parksnäckan.

Foto: MTA productions

Konsertrecension2018-08-06 09:06
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra året var det exakt 100 år sedan jazzlegendaren Ella Fitzgerald föddes. Detta uppmärksammades på olika vis och en av de bästa hyllningarna stod Malmösångerskan Vivian Buczek för. Tillsammans med Martin Sjöstedt Trio gav hon ut skivan ”Ella Lives”, med elva personliga och smakfulla Fitzgerald-tolkningar. På söndagskvällen stod Parksnäckan värd när gruppen gästade Uppsala.

Inledande ”You’d be so nice to come to home to” slog an tonen för kvällen. Med ett stort leende greppade Buczek mikrofonen och det var påtagligt hur mycket hon tycker om att få framföra de sånger som Fitzgerald en gång satte en sådan distinkt prägel på. Uppbackad av Martin Sjöstedt (piano), Niklas Fernqvist (kontrabas) och Johan Löfcrantz Ramsay (trummor) gav hon låten sin personliga prägel med sin tonsäkra sopranstämma. De tre musikerna fick fram ett organiskt driv i musiken, låten tilläts sträcka på benen och få det utrymme som behövdes. Mellan sina sångverser diggade Buczek med och musikernas entusiasm och hängivenhet var också uppenbar. Deras energi, inlevelse och lyhördhet smittade snabbt av sig hos publiken.

På sin ”Ella Lives”-skiva har Buczek framför allt tolkat låtar från Fitzgeralds många ”Songbook”-album där hon tolkade bland andra Duke Ellington, Cole Porter och bröderna Gershwin. Det blir ju därmed tolkningar av tolkningar och med låtar som ”The man I love”, ”Prelude to a kiss” och ”Lady be good” på repertoaren har Buczek och hennes musiker utmaningen att tillföra sin egen nyans på dem. Tack vare deras samspelthet, inlevelse och tydliga kärlek till de gamla klassikerna lyckades de med detta.

Mellan låtarna berättade Buczek med värme om hur jazzen i allmänhet och Ella Fitzgeralds musik i synnerhet kom in i hennes liv under uppväxttiden, samt även kort om hur det gick till när Fitzgerald blev upptäckt. Buczek hade gärna fått säga lite mer om sin personliga relation till låtarna och vad de betytt för henne, men överlag blev det en bra balans mellan musik och mellanprat.

Inlagt mellan Fitzgerald-tolkningarna fanns även ett smakprov från Buczeks förra album ”Curiosity”. Låten hette ”It might as well be Spring” och passade mycket väl in bland klassikerna. Nutid och dåtid förenades på ett naturligt sätt i denna sprudlande och somriga komposition.

Kvällen i Parksnäckan tillsammans med Vivian Buczek & Martin Sjöstedt blev på alla vis en värdig hyllning till ”The First Lady of Song”.

Konsert

Vivian Buczek och Martin Sjöstedt trio

Ella Fitzgerald tribute – Ella lives

Parksnäckan, söndag