Sedan starten 1991 har Wallmans salonger i Stockholm blivit en institution i landets nöjesliv. Artister som Martin Stenmarck, Linda Bengtzing och Sonja Aldén startade sina karriärer där och de flesta, även de som aldrig har upplevt en kväll på Wallmans, känner till konceptet med show under middagen och uppträdande serveringspersonal.
– Jag var på audition fem sex gånger innan jag till slut fick det här kontraktet och det var riktigt skönt när jag väl lyckades. Att jobba med Wallmans är en dröm. I framtiden skulle jag gärna vilja jobba med musikaler, men just nu njuter jag av det här och skulle tänka mig att fortsätta med det även efter att kontraktet går ut i vår, säger Peter Enblom, som kommer att uppträda i Uppsala.
Både Peter Enblom och Lina Sahlberg, som också medverkar i showen i Uppsala, ska uppträda i Uppsala under november och åker sedan vidare till Sälen där de jobbar tills skidsäsongen är över i vår. De berättar att det finns flera saker som spelar in för att bli antagen av Wallmans. Dels beror det på hur skicklig man är, men också om man passar in i någon av produktionerna som är aktuella.
De flesta har specialiteter som de gör att de sticker ut. Peter Enblom kan till exempel spela saxofon, vilket han gör i ett av numren i Uppsala. Lina Sahlberg, som har en examen från Balettakademin i Göteborg är särskilt bra på att dansa.
– Det är dansa och sjunga som gäller för mig, men det gör alla hela tiden och det blir inget särskilt nummer där jag gör någon speciell dans eller liknande, säger hon.
När Wallmans gör gästspel i städer ute i landet så känns konceptet från Stockholm igen. Det betyder en show där man gör nummer med schlagers, ABBA-låtar och annan populärmusik. Dans, sång och servitörer som plötsligt showar loss. I Uppsala blir det nummer med 90-talsmusik och Magnus Uggla också.
– Idén är att det ska likna originalet så mycket som möjligt. Det är ju ett vinnande koncept så det finns ingen anledning att ändra på det, säger Ola Grönberg, som är producent för Uppsalashowen.