Utomordentliga tolkningar i Giresta
Stipendiatkonserten i Giresta kyrka var fylld av svallande känslor och uppskattades av Gunnar Tibell.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Urvalet av sånger ur den berömda sångcykeln om den unge mjölnaren kan inte ha varit lätt. Müllers texter utgör en helhet som skickligt beskriver en historia, från en munter och förhoppningsfull början fram till det bittra slutet. Trots en utomordentlig teknik och en mycket vacker stämma kan inte en sångare heller göra verket visuell rättvisa med notboken i hand - ett notställ hade åtminstone hjälpt till att frigöra gestiken. Martin har kallats romansfantast och han behärskade pianosatserna till fulländning.
I operaavdelningen var Joa verkligen på hemmaplan och han gav oss utomordentliga tolkningar av de fyra arior han valt. O du mein holder Abendstern, ur Wagners Tannhäuser lät rösten fylla kyrkan med skönsång, hela vägen fram till den stilla avslutningen. Richard Strauss presenterades med en vacker aria, Lieben, Hassen, Hoffen, Zagen ur Ariadne på Naxos. Joa tog sedan mycket framgångsrikt itu med grevens känslostormar i Hai gìa vinta la causa ur Figaros bröllop. Som sista operautdrag framfördes två arior ur Verdis mycket komplicerade och flera gånger reviderade Don Carlos, med Rodrigo, markisen de Posa, i aktion. Handlingen är dramatisk och känslorna svallar, men Joa tolkade allt på ett mycket övertygande sätt.
Julen är över, men visst hörde vi extranumret Adams Julsång, O helga natt, igen - med stor behållning. Publiken inbjöds delta i omkvädet men ingen kunde tänka sig störa solosången från kyrkans kor - magnifikt!
Stipendiatkonsert
Giresta kyrka
Giresta kyrka