Karin Eklundh har gjort La Cappella till en enastående kör med en repertoar som är på samma gång välbekant och överraskande. Arvet från Fjedur blandas med moderna verk, mycket engelskt och norskt, samt svensk traditionell musik, oftast med en lätt touche av Karin själv.
Konserten inleddes med två klassiker, Bereden väg för Herran i Anders Nybergs arrangemang och Ivar Widéns Gläns över sjö och strand med Karins mycket vackra harmonier. Två sånger av John Rutter följde. Rutters musik är nästan för vacker och balanserar enligt min uppfattning på gränsen till kitsch. Men den är behaglig att lyssna till och förstås jätterolig att sjunga. Kören lyfte genom sin gedigna insats verken till en hög konstnärlig nivå.
Poeten och författarinnan Katarina Kieri läste mellan sångerna några dikter ur sin samling Den röda fläcken på fastighetsmäklarens hals. Kieris dikter är roliga och personliga med överraskande associationer. De fogar samman ögonblicksfragment till en helhetsbild som ibland bara anas, ibland framträder knivskarpt tydlig. Hon läste också ett litet smakprov ur sin prisade uppväxtskildring Morbror Knuts sorgsna leende.
En adventssång från 1200-talet och folkkoralen Det lyser en stjärna, båda arrangerade av Johanna Thür, följdes av Åke Edvinssons Gläd dig du Kristi brud och Den signade dag i Karins arrangemang. Kören gav perfekta framföranden av dessa återkommande favoriter.
Konsertens ”tunga” inslag hade förts samman till en grupp i mitten. Sven Hagvils Solitude, tidigare uruppförd av La Cappella, är svårsjunget med sina speciella harmonier och fria tempi men detta var inget problem för kören. Tråkigt bara att texten inte fanns tillgänglig. Knut Nystedts Kärlekens lov är en verklig utmaning. Atonala inslag och mycket krävande språng gör den svår även för den duktigaste kör. Sopransstämmans mycket höga toner lät ibland något pressade. Frode Fjellheims originella arrangemang av Härlig är jorden som hade fusionerat den kända melodin med ett kontrasterande jojkande tema i altstämmorna var en rolig överraskning.
Avslutningsvis framfördes Joy to the World i ett gospelarrangemang, Stilla Natt i Karin Eklundhs version och till sist Karin Rehnqvists oändligt vackra När natten skänker frid till text av Gunnar Björling. En perfekt avslutning!