Joe Zawinul var en av jazzhistoriens mest inflytelserika musiker. Under sin fem decennier långa karriär samarbetade den österrikiske pianisten med bland andra Miles Davis, Cannonball Adderley och Dinah Washington. Han var även en av grundarna av jazzfusiongruppen Weather Report, och den välrenommerade musiktidskriften Down Beat utsåg honom till Bästa keyboardist inte mindre än 28 gånger.
För två år sedan gav Jonas Knutsson Quartet ut en skiva med tio Zawinul-tolkningar, och på måndagen framfördes dessa på Hijazz. Med en sättning bestående av de välmeritade musikerna Jonas Knutsson (saxofoner), Anders Persson (piano), Clas Lassbo (kontrabas) och Rafael Sida (slagverk) var det givet att musiken skulle hålla en hög nivå.
Spelningen dominerades av Weather Report-låtar, men kvartetten hann även med några avstickare till den tidiga delen av Zawinuls karriär. Urvalet kändes personligt och det var synd att Knutsson inte berättade mer om låtarnas bakgrund och varför han hade valt dem.
Ett av kvällens glansnummer var den vemodiga Midnight mood, en låt hämtad från Zawinuls samarbete med Cannonball Adderley på 60-talet. Överlag byggde musikerna upp dramatiska stämningar som gav plats för såväl det ösiga som det ödesmättade.
Slagverksinstrument fick en framträdande plats i konserten. Rafael Sida kombinerade ett konventionellt jazztrumset med olika etniska slagverk, och i många låtar fick han även förstärkning av trummisen Mikael Emsing. Tillsammans med Clas Lassbos tunga basgångar byggde de upp komplexa och intensiva rytmstrukturer som drev varje låt framåt.
Med en så stor fokus på rytmen hamnade dock frontmannen Jonas Knutsson i bakgrunden, emellanåt lite för mycket. När han klev fram för soloinsatser lyfte också musiken.
Låtarna gav rikligt med utrymme för melodiska improvisationer, men i flera fall hade arrangemangen vunnit på att kortas ned. I sina bästa stunder höll dock konserten hög klass; Jonas Knutsson Quartets framföranden gjorde rättvisa åt Zawinuls tidlösa kompositioner.