Symfonisk kammarmusik

Musik från 1870-tal och 1940-tal stod på programmet för Uppsala Kammarsolisternas konsert i Sal B, Konserthuset torsdags kväll. Anders Bragsjö var där.

Konsert2007-11-16 16:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gemensamt tyskt kulturområde men helt skild teknik och avsikt i Anton Bruckners och Richard Strauss´musik borgade för brett känslospektrum. Kvällens sju musiker gjorde allt för att fylla alla graderingar.
Förspelet till R Strauss opera Capriccio (1940), där stråksextetten tog på sig dubbel- rollen som både stråkensemble på scen och i orkesterdiket, har jag visserligen hört förut. Men denna bedrägligt idylliska musik speglar med sin både mjukt intima och orkestralt kraftfulla klang en orolig tid. Vackert och intensivt spelad.

A Bruckners musik speglar både hans hemvist i trygg katolsk kyrkomiljö och hans enastående kontrapunktiska mästerskap. I hans Stråkkvintett F-dur (1879) finns bå- da ingredienserna med. De enskilda satsernas många episoder med solo- och dialoginslag kan uppfattas som byggstenar i en mässas gotiska resning, också med inslag av folkoristisk hemlandskärlek. I synnerhet tredje satsens meditativt vilande klang- fulla musik utfördes med sångbar frasering och blodfylld återhållsamhet. Sista sat- sens mångfald kryddades av en episod med ett yvigt kontrapunktiskt fugato, allt tol- kat med både detaljrikhet och inlevelse.

Gästande cellist Erik Wahlgren förenade sig så med Kammarsolisterna till kvällens avslut, den ursprungliga versionen för stråkseptett av ett av R Strauss sista verk som publicerades i version för 23 stråkar, Metamorphosen (1944 -45). Verket är en elegi över slutet på tonsättarens kulturepok liksom över en sönderbombad krossad värld. Den mycket intensiva, rent lysande tolkningen av musikens snåriga melodik och harmonik spelades med både yvig gestik och dynamik. I det bortdöende slutet kom så en bekräftelse på tonsättarens sorg genom korta citat ur andra satsen, sorgmars- chen, i Beethovens Eroica-symfoni. Så hade kvällens medryckande känslospektrum löpt varvet runt.

PS. Skall inte Konserthuset vara bemannat under konserter? Med elektriskt styrda in- och utgångar avstängda, enbart svårmanövrerade mekaniska sidodörrar tillgängliga kan situationen bli mycket kritisk under nödutymning, vid brand till exempel. På torsdag kväll var huset tomt på hjälppersonal, såväl vid konsertpaus som konsertslut. Sådant kan få allvarliga konsekvenser.
MUSIK
Uppsala Kammarsolister Erik Wahlgren cello
Konserthuset, Uppsala