Svåra men stora möjligheter

En mycket givande musikalisk sommarkväll, skriver Anders Bragsjö om söndagskvällens konsert i serien Flygeln i fokus.

Konsert2008-05-13 10:10
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konsertserien Flygeln i fokus, med Musikens Hus Vänner som initiativtagare och under Per Teng­strands konstnärliga ledning, genomförde i söndags säsongens sista konsert.
Förutom att en skicklig, erfaren och rutinerad världs­pianist uppträder har man också insett vikten av att ge begåvade, men unga och mindre rutinerade uppsaliensiska pianister chansen att känna på hur det är att uppträda inför publik utan den press som en "stor" konsert skulle medföra.
Lysande idé, både för pianisternas skull och för att informera publiken om vilka talanger som finns.

Clara Zendejas, som går sista året på Musikskolan i Uppsala, inledde kvällen med ett cirka halvtimmeslångt program med musik av Prokofiev, Rachmaninov, Chopin och Mozart.
Hon uppvisade mycket god teknik och spelade lagom rubaterat och uttrycksfullt. Vad man kan efter­lysa är ­ibland mer varierad nyansering och mind­re ensidigt tungfotat Mozart-spel. En talang att uppmärksamma i fram­tiden!

Kvällens huvudsolist var kinesiskan Shan-shan Sun, och hon började sin konsert med att omedelbart spela två i Europa relativt okända tonsättare österifrån. Först en tonsättare från hennes hemland Kina: Li Yinhai, med sin Music at Sunset (2003), byggd på kinesisk folkmusik med klang från folk­instrumentet yang (svår att härma på piano!). Modal musik i tonskalor, tongirlanger och ackordbildningar; tekniskt mycket svår men inåtvänt meditativ musik som spelades vackert och förmedlande.
Ryske tonsättaren/pianisten ­Nikolai Kapustin har i sina 3 konsert­etyder blandat klassisk pianomusik med jazzinfluerade uttryck.
Mest tydligt var det i den lugnare and­ra etyden med smak av jazzballad, lite gungande "lilting" med vänster pekfinger åt jazz till. Kolossalt svåra uppvisningsstycken som genomfördes elegant.

De tre styckena av Frederic Chopin (varav ett var samma som ­Clara spelat tidigare!) Shan-shan Sun utförde visade på hennes mogna teknik och uttrycksförmåga, med tydlig spelgrammatik och rubatering i briljant samspel.
@3a Text ui:Till sist gällde det utföra ­musik i personligt säregen blandning av formell korrekthet och personlig lynnesblandning: Ludwig van Beethovens Sonat f-moll Appassionata. Melodiskhet, häftiga utbrott eller plötsliga betoningar (sforzandi) ger ständigt levande spänning; stor musik. Noggrannhet med tempi, nyanser, fram­hävande av detaljer kopplat med teknisk briljans; sammantaget en storartad tolkning av ett musikaliskt storverk.
En mycket givande musikalisk sommarkväll.
Black & White - Flygeln i fokus
Shan-shan Sun
Clara Zendejas (förkonsert)
Konserthuset, Uppsala