Storartade stunder med Ekdahl

Lisa Ekdahl inledde sin svenska höstturné på Katalin på torsdagskvällen, och Stefan Warnqvist fick uppleva musikmagi.

Lisa Ekdahl var trolsk likt en älva under sin premiärspelning på Katalin i Uppsala.

Lisa Ekdahl var trolsk likt en älva under sin premiärspelning på Katalin i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Konsert2009-10-02 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lisa Ekdahl har under sin karriär obehindrat växlat mellan akustisk vispop på svenska och finstämd jazz på engelska. Senaste albumet integrerar alla hennes sidor och har mottagits väl utomlands. Efter en nyligen avslutad Europaturné var det dags för svensk turnépremiär i Uppsala.

Fler instrument än musiker hade fått följa med Lisa Ekdahl till Katalin på torsdagskvällen. Multiinstrumentalisten Mattias Blomdahl spelade bland annat gitarr, bas, munspel och piano, medan lika multikompetente Tomas Hallonsten briljerade på olika klaviatur- och slagverksinstrument, trumpet, gitarr och dragspel. Båda fick även i var sin låt pröva på en vibrafonette som enligt utsago köpts på en loppmarknad. Instrumentrikedomen gav konserten ett alldeles särskilt klanguniversum och försåg många av de välkända hitlåtarna med oväntade nya färger.

Ekdahl själv imponerade med innerliga sånginsatser och sin lite gåtfulla karisma. Spelningen var uppdelad i två set som vardera bjöd på tre låtar från hennes senaste engelskspråkiga album, Give me that slow knowing smile. Det trolskt skimrande och älvlikt poetiska är allestädes närvarande i hennes musik, och att de nya låtarna tillkommit i New York är därför lite oväntat.
Allra bäst var Beautiful boy, där hon och hennes två musiker gästades av de välkända musikerna Tobias Fröberg och Josef Zackrisson. Låten började som en magnifik pianoballad för att sedan växa ytterligare när övriga musiker anslöt sig och till slut nå ett crescendo med ordlös fyrstämmig sång.

Det blev en konsert full av sådana storartade stunder, och det enda man egentligen kan anmärka på är urvalet av låtar. Tio stycken - halva spelningen - plockades från Ekdalhs femton år gamla debutalbum, och bortsett från de sex smakproven från senaste albumet framfördes nästan ingenting från de senaste tio årens produktion.
Fast det är en närmast småsint anmärkning. Det bestående minnet av spelningen är trots allt musikmagi.
Lisa Ekdahl
Katalin, Uppsala, torsdag, 1 oktober