Israel Nash Gripka, från Missouri mitt i USA, har fått riktigt fin kritik för sitt album Barn doors and concrete floors. Han jämförs med Neil Young och John Denver och har kallats Ryan Adams tronföljare - tack vare ett uttyck som både är innerligt och tungt av tradition. I höst kuskar han Europa runt med tre medmusiker, och i lördags kväll stod de på Katalins scen och spelade för en liten men uppmärksam publikskara.
Americana är en genre för hårt arbetande musiker, där det är lika viktigt att känna sina rötter (som ju är både djupa och spretiga) som att utveckla dem. Israel Nash Gripka tar sig an livekonserten på ett passande strävsamt vis. Han går i gång i ett tryggt medeltempo, utan att knappt ens titta upp från under luggen, och arbetar sig sedan långsamt framåt utan att försöka ställa sig in.
Han spelar Goodbye ghost från senaste albumet och det funkar - men alltihop ger också en känsla av enformighet till konserten, en känsla av att den inte kommer i gång. Enformigheten bryts när Four winds försiktigt knackar sig ur det genretypiska skalet med ett udda tempobyte. Landsvägsrockiga helt nya låten Cocaine som följer visar också att Gripka hittat välkommen variation i skrivandet.
Någonstans mitt i konserten skickar Gripka ut bandet och spelar en handfull låtar på egen hand, där den vemodigt lokalpatriotiska Bellweather ballad blir en höjdpunkt. Här hittar han både den ton och det berättande som americanan är oslagbar på. Också den vardagliga Letting go greppar tag. När bandet kommer tillbaka för att avsluta konserten som kvartett är inledningens monotoni nästan borta. Nu används i stället det trygga tempot som en utgångspunkt att då och då komma tillbaka till.
Israel Nash Gripka pratar om sin upplevelse av Sverige och man får känslan av att turnén lika mycket är ett personligt äventyr som ett sätt att synas som artist. Det är sympatiskt, lika sympatiskt som konserten i stort. Det blir ett extranummer, där suggestivt basdrivna nya låten Wichita sticker ut som ytterligare ett löfte om att Gripka har mer att ge i framtiden.