Tre gitarrister, var och en etablerad som soloartist i många år, men samspelt som trio knappt ett år och för första gången på Sverigebesök, gav på torsdag kväll en konsert i samband med årets gitarrfestival. Man uppträdde givetvis som ensemble, men varje artist fick också ett tillfälle att uppträda på egen hand.
I första numret, en Sonata g-moll av ingen mindre än A Vivaldi, fick två spelare starta en konsertant dialog medan den tredje fungerade som enmans ”generalbas”. Fint spunna melodiska trådar i välbalanserad väv åstadkom alla tre. F Cucchi uppförde därefter solo en Passacaglia av Händel med säkert hanterad inbyggd polyfoni. Alla tre gestaltade sedan musik från tidigt 1800-tal, italienaren F Gragnanis Trio op.12. Den mest wienklassiskt liknande musiken gav i alla fall tillfälle för solouppdrag åt de tre. Lika trivsamt spelat som musiken lät, men ojämnt i tempot.
Konsertens mest annorlunda verk avslutade sedan första konserthalvan, C Prosperis Stellae inerrantes: mycket fritonal musik med oväntade tonsteg, klanger och styrkeförändringar; fullt av spänning, mycket lyhört tolkad.
Efter paus inledde så C Piastra ensam andra delen med att spela ett verk av H Villa Lobos, ett intrikat och svårt stycke vilket hanterades både skickligt och uttrycksfullt.. Ett stycke av J Turina vilket arrangerats för gitarrtrio av C Bonell - Oración del Torero, utfördes med impressionistisk/ folkloristisk klang, både inkännande och variationsrikt tolkat.
C Bonell framförde så ensam ett eget arrangemang av Beatles-medlemmen G Harrisons sång Here comes the sun. Framförandet var lika skickligt, fantasifullt och variationsrikt som arret, men personligen tycker jag att originalet är bättre! Konserten avslutades med tre spanska folkvisor i raffinerat klangväxlande arrangemang. En utmärkt sammanfattning av en lika utmärkt konsert.