Spänningar, gestik och lyrik
Göran Söllscher har en fenomenal teknik och uttrycksförmåga,skriver Anders Bragsjö, som lyssnat till konserten i Konserthuset i Uppsala.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ett hopplock av satser till en alldeles egen Svit med preludium och tre danser av J S Bach gav oss smakprov på repertoar för barockluta. Musik med rörlig polyfoni och känslig ackordik utfördes med elegant rubato och eleganta notes inègales. Särskilt tredje satsens Sarabande blev inåtvänt lyrisk.
Fyra stycken av J Dowland, säkert tänkta som sånger från början, spelades nu på altgitarren för att ge oss renässanslutans klang. Stadigt ackordiskt spel med dansant rytmik försågs med ornament och snabba melodiska utsirningar, helt enligt dåtida musiks utförandepraxis.
Från Dowland till Beatles? Söllscher motiverade själv: "Tänk er Dowland och McCartney. Båda har gitarr att skriva sånger till; Elisabeth I eller II, det är elisabetansk musik i alla fall." Så tre Lennon-McCartneysånger följde, i tre skiftande gitarrarrangemang. Eleanor Rigby blev lite Beatles à la renässans med synkoper å allt. Here, there.. var harmoniskt djärvare och mer inåtvänd. Variations- arrangemanget av Across the Universe krävde stort tonomfång och klangvariation, ända till fade out - slutet med höger hands "vandring" över hela gitarren. Säkert ut- fört, både i detaljer och helhetsuppbyggnad.
Efter paus först utdelning till Musikens Hus Vänners 15 utvalda stipendiater (11 närvarande) och tack till stipendiekommiten, innan Söllscher återtog scenen. Nu spelades hans egen gitarrlärare P-O Johnsons variationssvit Wermelandiana, byggd på melodier från sångspelet Värmlänningarna. Både känslovarm melodik, insmugen elegant kontrapunktik och försåtlig pendling dur/moll tolkades inlevelsefullt och skickligt. Fyra skotska folkvisor nedtecknade av barocktonsättaren Barsanti kändes trots eleganta tolkningar rätt intetsägande i sammanhanget.
Med Fem Preludier av brasilianske tonsättaren H Villa-Lobos fick vi bekräftat vad vi redan visste: 1) Söllscher har fenomenal teknik och inlevelse-/uttrycksförmåga. 2) Bolins altgitarr är ett enastående bra instrument. 3) Villa-Lobos Preludier är fantastisk gitarrmusik. Vilket skulle bevisas.
MUSIK
Göran Söllscher, gitarr
Konserthuset, Uppsala
Göran Söllscher, gitarr
Konserthuset, Uppsala