Sköna mästerverk för ny flygel
Per Tengstrand gav på söndagskvällen den första av sex konserter med den nya flygeln i fokus, skriver Gunnar Tibell.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter paus bjöds på Liszt och Prokofiev. Den fullständiga titeln på Liszts verk ger vid handen att han inspirerats av Dantes Gudomliga komedi. Han för lyssnaren både till Inferno, karakteriserat av tritonusintervall och tillParadiset med tonarten Fiss-dur. Återigen kunde Tengstrand excellera med skickligt spel både i de snabba yttersatserna och i den lyriska, nästan koralbetonade mellansatsen.
En kontrast blev Sergei Prokofievs Sonat nr 7 i B-dur, op. 83, en av de sonater som tillkom under andra världskriget. Här är det inte som hos Liszt en beskrivande programmusik som skapats utan ett införande i en värld full av emotioner, både brutalt påträngande och eftertänksamt meditativa. Efter en kanske soldatmarschinspirerad inledning kommer ett nästan lyriskt mellanspel i första satsen, som dock avslutas med toner från den bistra verkligheten. Andra satsen är lugnare under det att tredje satsen utgör ett fullständigt obönhörligt, nästan groteskt flöde av grova ackord. Just i dessa känslolägen tycks Per Tengstrand trivas som bäst och ger allt i ett utlämnande spel. I ett extranummer fick publiken
välförtjänt vila förmedlad av Chopins Nocturne i Ess-dur.
Black and White - Flygel i fokus
Per Tengstrand
Konserthuset, Uppsala, söndag 21 oktober
Per Tengstrand
Konserthuset, Uppsala, söndag 21 oktober