Serenad till livet gjorde djupt intryck
Årets Serenad med OD gjorde djupa emotionella intryck och visade att Sveriges främsta körhit låter bra med manskör, konstaterar Anders Bragsjö.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
1. Klassiskt fyllig körklang i alla register, med eller utan piano.
2. Människans försök att hitta sin medmänskliga, andliga eller konstnärliga plats i tillvaron var något värt att både sjunga och prata om.
Konsertens gäst, författaren, journalisten, poeten och radiomannen Mustafa Can, kom att vid fyra tillfällen inrama och på sitt sätt kommentera musiken genom ytterst personliga reflexioner. Med en blandning av djupt allvar och roliga sidokommentarer behandlade han (konstnärlig) frihet och vikten av att göra motstånd mot försök till inskränkningar. Poetens svärta kontra nutida mediers coachande försök att "hjälpa oss nå framgång". I grunden var det djupt positivt humanistiska betraktelser.
Den ömsinta lyriken och musiken i två sånger till Nils Ferlins texter och Lille Bror Söderlundhs musik (i K-Å Frisks fina körarrangemang) gjorde djupa emotionella intryck. Traditionell rysk liturgisk text, Dostojno jest´', till nyare musik av N Golovanov visade återigen körens stora klangomfång. Jag skulle dock gärna hört musiken framföras i långsammare kyrkoakustiktempo.
Jag har enbart hört E Rautavaaras berömda Suite de Lorca för blandad kör. I version för manskör fick sviten imponerande emotionellt växlande kraft, såväl i soloinsatser som för hela kören. En gammal Edith Piaf-pärla, Les feuilles mortes av J Kosma, utfördes här i ett snyggt arr. för manskör o piano av R Sund. Läckert, men sångens personliga intimitet går ändå inte riktigt lika bra fram i körversion.
Sveriges körhit nr 1, H Alfvéns arrangemang av Uti vår hage, låter lika bra för manskör. Sången Vårluft av E Sjögren utmärktes mest av J Sundelöfs uttrycksfulla barytonsolo. Serenad skall utföras på kvällen (natten), så att konserten slutade med åkallande av nattliga stämningar kändes helt korrekt. En romantisk text, Nachts av J von Eichendorff hade försetts med passande romantiskt varmt melodiskt och harmoniskt tonspråk av nutida tonsättaren B T Andersson. Kören tolkade känsligt.
Sist på kvällen så H Alfvéns nästa magiskt orkestrala körklang i folkloristiskt färgade mästerstycket Aftonen. Varma klanger att ta med sig ut i kyliga sommarkvällen!
Musik
Universitetsaulan
Orphei Drängar Mustafa Can, gäst
Folke Alin, piano
Cecilia Rydinger Alin, dirigent
Universitetsaulan
Orphei Drängar Mustafa Can, gäst
Folke Alin, piano
Cecilia Rydinger Alin, dirigent