Publikfriande melodicirkus
Att se Melody Club live är som att vara på en sorts melodifestival, tycker Johanna Åberg.
Melody Club live funkar lite som en jukebox som hakat upp sig - tempot sjunker aldrig. Basisten Nicklas Stenemo och Kristofer Östergren håller stämningen uppe.
Foto: Pelle Johansson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med låtar som Baby, Last girl on my mind och Walk of love funkar de nästan som en jukebox som hakat upp sig. Diskorocken dunkar, oräkneliga referenser till 80-talspop glittrar förbi. Lite Erasure här, en gnutta Abba där (främst i överdrivet abbiga Crash) och Blondie lite här och där. Ibland funkar det nästan som en parodikomedi från Hollywood, där man kan pricka av moment man känner igen från andra filmer. Fast här gäller det i stället syntslingor och basgångar.
Men för det mesta funkar det - sångaren Kristofer Östergren har en energi som blandar Mick Jaggers scenutspel med AC/DC:s Angus Youngs och Animal från Mupparna. I gamla hitten Palace Station (en av kvällens diskoglammigaste stunder) bjuder han dessutom på rumpskak vars like inte skådats i Svea rikes land sedan Ricky Martin var här sist. Det är klart underhållande. Hans röst håller också utmärkt och sammantaget betyder det att Melody Club känns roligare live än på skiva. Aningen mindre enahanda - även om dosen diskodunk är minst sagt stor - och klädsamt spralliga.
Melody Club
Katalin
28/2
Katalin
28/2