Publikfavoriten Lill-Babs utvecklas ännu
Den första kvällen av tre för Lill-Babs på Reginateatern i Uppsala visade att hon ännu efter fem decennier fortsätter att utvecklas som artist, berättar Stefan Warnqvist.
Lill-Babs berättar anekdoter mellan låtarna, ibland väl privata men alltid varma och humoristiska.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den första av hennes tre kvällar på Reginateatern visade att egenskaper som ödmjukhet, energi, humor, värme och nyfikenhet fortfarande är hennes trumfkort. Tillsammans med pianisten Benneth Fagerlund hittade Lill-Babs nya sätt att tackla många av de låtar som hon säkerligen hunnit framföra tusentals gånger vid det här laget. Istället för en schlagerkavalkad med orkester bjöd de på en avskalad föreställning med endast piano som ackompanjemang till hennes karakteristiska röst. Associationerna gick snarare till sofistikerad nattklubbsjazz.
I början av spelningen lät hennes röst ansträngd, som om hon fick forcera fram sin sång. Detta medförde att det inledningsvis kändes aningen svajigt, men efter pausen blev det betydligt bättre. Låtlistan var något ojämn, men bjöd på många positiva överraskningar. Visst blev det både allsång och en hitmedley, men det var påtagligt att det var låtarna från senaste albumet Här är jag som hon själv tyckte var roligast att framföra. Framförallt den sprudlande Lite skit och smällar och den känslosamma balladen Om inte du fanns lockade fram hennes bästa sidor.
Mindre bra var medleyn med gamla rockklassiker som Tutti frutti, Blueberry hill och See you later alligator. Dels är låtarna i sig minst sagt uttjatade vid det här laget, dels verkade varken hennes röst eller arrangemanget passa till den typen av musik. Överlag sjönk både kvaliteten och publikentusiasmen i de låtar som sjöngs på engelska.
Anekdoterna mellan låtarna var fyllda av värme och humor, vare sig de handlade om möten med berömdheter som Beatles och Sammy Davis Jr eller vardagliga berättelser om barnbarnen eller uppväxttiden. Bitvis blev hon kanske alltför privat, men i stort sett handlade kvällen lyckligtvis mer om artisten Lill-Babs än om personen Barbro Svensson.
Den intensiva karisman och stora musikaliteten är fortfarande intakt, och ännu finns många kapitel kvar att skriva i sagan om Lill-Babs.
Lill-Babs
Reginateatern, Uppsala tisdag 2 oktober
Reginateatern, Uppsala tisdag 2 oktober