Ovanligt vemodig Sundström
Stefan Sundströms akustiska solospelning på Katalin bjöd på både vemod och underfundig humor, skriver Stefan Warnqvist.
Stefan Sundström bjöd på smakprov från det kommande albumet.
Foto: Pelle Johansson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bakgrundsdekoren är stämningsfullt vinröd, åhörarna står tysta och lyssnar koncentrerat. Efter låten säger Sundström med karakteristisk självdistans att han kommer att fortsätta i samma muntra stil.
Och så blir det förstås. Delvis. Under kvällens gång bjuder han på ett flertal smakprov från det kommande albumet och det är ett påfallande melankoliskt anslag i många av dem. Glimten i ögat och den sundströmska, underfundiga humorn i texten finns där, men det står också klart att hans texter har fått ännu fler bottnar.
Mellan låtarna ger han ett avspänt intryck, skojar med publiken och ber om ursäkt för att han spelar så många nya låtar. Presentationerna av dem rör sig i gränslandet mellan skrönor och självmytologisering, inte minst när det gäller de texter där den gåtfulla Sabina har huvudrollen.
Sundström har skrivit en hel del Sabina-låtar vid det här laget och de flesta fanns med på denna spelning. När det blev dags för den sista Sabina-låten drog han en parallell till hur det kan vara när man har ätit upp alla kolor utom en ur en skål - å ena sidan får man ågren för att man ätit så mycket godis, å andra sidan är det lika bra att ta den sista också. På den introduktionen följde en av hans stora publikfavoriter, Hur Sabina gör en konst utav att gå.
En av de nya låtarna bjöd på en rolig knorr på Sabina-temat. Sabina själv får vara textjaget som möter en trubadur vid namn Sundström. Han sjöng som en dröm, berättar texten, och Sabina "föll för honom fast han var ful som ett troll".
Stefan Sundströms akustiska solospelning var som att befinna sig på en fest i sin bästa väns vardagsrum. Det här är ett format som passar honom och hans fantastiska förmåga att kommunicera med en publik förträffligt.
Stefan Sundström
Katalin, Uppsala, torsdag 29 januari
Katalin, Uppsala, torsdag 29 januari