Ovanlig kyrkomusikkväll i Giresta

Caroline Krook och Mark Levengood hade bidragit med texter till en ovanlig kyrkomusikkväll, skriver Gunnar Tibell.

Konsert2009-09-28 15:09
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Festival med kyrkomusik hade Giresta Musikstiftelse kallat sina två evenemang under helgen. Starten var en orgelkonsert i lördags med Mattias Wager som solist och fortsättningen utformades som en tonsättarpresentation under söndagen med många medverkande. Storkyrkans kör under ledning av Gustaf Sjökvist och barytonsångaren Karl-Magnus Fredriksson presenterade ett antal nyskrivna kompositioner av Sven-David Sandström. Dessutom medverkade återigen Mattias Wager, både som solist och ackompanjatör vid orgeln. Tonsättarens insats bestod i samtal med dirigenten, om sina verk och om den speciella roll han får spela som huskomponist under tre år, dels i Storkyrkan, dels i musiken vid kyrkan i Hässelby Villastad. Två verk i månaden ska bli till och helst framföras i de engagerade kyrkorna.

Konsertens första programpunkt bestod av ett intressant Te Deum där orgeln intonerade en mäktig inledning som följdes upp av den välklingande kören. I fortsättningen blev stämningen stillsammare för att så småningom åter påminna oss om den ståtliga introduktionen. Det var 2008 års Riksmöte som fick avnjuta denna tonsättning vid uruppförandet.
Bland textförfattarna till sånger i det fortsatta programmet märktes Caroline Krook och Mark Levengood - körens goda diktion gjorde det möjligt att också följa och njuta av hur väl tonsättaren fångat den stämning som texterna förmedlade. I tre sånger med titlarna Kom till mig, Kyrkan som tecken och Stundtals är min väg så enslig var det enkelheten som var kännetecknet. I Levengoods bidrag, Kyrkan som tecken, fanns spår av idealet för en lättsjungen koral med ett strofiskt utförande och en upprepad slutrad "vart jag än går är du min". I Jubilate var det musikaliska språket mera komplicerat, ibland med växelsång mellan dam- och herrstämmor.

Karl-Magnus Fredriksson bidrog med två utsökta romanser till texter av Tomas Tranströmer, Minnena ser dig och Den halvfärdiga himlen. Hans sköna stämma fyllde kyrkan och visade tydligt hur tonsättare och diktare funnit varandra. Mattias Wager ledsagade vid orgeln och bidrog under senare delen av programmet med tre koralförspel och Meditation över psaltarpsalm nr 139, en psalm som inspirerat många. Här dominerade det stillsamma i en introvert tolkning av texten. Kören bidrog med ytterligare tre sånger, bland annat en tonsättning av Fader vår i den engelska versionen. I ett av samtalen ställde Sjökvist frågan till Hässelbys kyrkomusiker: "Är detta ny musik?" En märklig fråga som gjorde att svaret dröjde. Kanske tänkte hon att "den är ju nyskriven men där finns också mycket av det bästa i gammal tradition" - de båda körerna ser hela tiden fram emot nästa verk.
Festival med kyrkomusik
Giresta kyrka