Opera för Jussi i Lövstabruk

Opera på Leufsta öppnade sin korta säsong under lördagens eftermiddag med en operakonsert i Brukskyrkan. Den blev så gott som fullsatt och som ett tydligen lyckat dragplåster hade man valt att engagera tenoren Daniel Johansson att arrangera konserten "Štill Jussis minne".

Konsert2011-06-18 22:36
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Brukskyrkan i Leufsta: Operakonsert till Jussis minne

Medverkande: tenoren Daniel Johansson, solister ur ConOpera, kören Con Voce och musiker från Folkoperan

Dirigent: Conny Holmgren

Bäst: Solisternas insatser i operaarior

Sämst: Ett något för långt program

Förutom Daniel Johansson medverkade nio solister ur ConOpera, kören Con Voce och musiker från Folkoperan med Conny Holmgren som dirigent. Bortsett från tre romanser ur Jussis repertoar innehöll programmet enbart operamusik med orkester, kör och solister i olika sammanställningar.

Som inledning hade man valt körmusik ur Glucks Orfeus och Eurydike. Con Voce visade sig vara en habilt sammansatt och välsjungande grupp, med möjligheter att göra kyrkans akustik rättvisa. Senare i första avdelningen framfördes ytterligare köravsnitt, dels ur Wagners Mästersångarna i Nürnberg och Fångarnas kör ur Verdis opera Nabucco. Annars dominerade arior ur olika operor, framförda av Rosa-Maria Leonard, Maria Casemyr och Liisa Mast, sopran, Mathias Karlsson och Åke Sjökvist, baryton, och tenoren Daniel Johansson. Alla gjorde sina roller mycket förtjänstfullt, men möjligen fick tenoren större uppmärksamhet redan genom den status som stjärnskott han fick i dirigentens presentation. Hans tolkning av en av Jussi Björlings paradnummer, Salut, demeure chaste et pure ur Faust var alltigenom aktningsvärd i röstkvalitet. Det är inte säkert ändå att jämförelsen med Jussi är så lyckad - i någon mening var han kanske ouppnåelig.

I andra avdelningen påmindes vi om Jussi Björling som romanssångare, dels i en burlesk variant av Till havs för manskvartett, dels när Daniel Johansson skönt sjöng Alfvéns Skogen sover och Sjöbergs Tonerna. Operarepertoaren bjöd på smakprov ur Bellinis I Puritani där förutom de redan nämnda ur ConOpera även Sofia Askeljung. Eric Westanskog och Andreas Berndt medverkade. Ur Tosca sjöng Daniel Johansson mycket vackert och dramatiskt ända fram till den höga sluttonen som halkade iväg uppåt en aning. Men hans sista nummer, Blomsterarian ur Carmen, blev en av konsertens höjdpunkter, med stor inlevelse och perfekt röstkontroll. På frågan om publiken önskade extranummer kom ett rungande "ja"; det blev Till havs igen med sjungande publik och stående ovationer.