Ojämt med Anglo-Swedish Quintet
Douglas Norström hörde en ojämn konsert där helheten inte riktigt höll. Multiinstrumentalisten Roland Keijser har hörts i många sammanhang här i Uppsala, men sällan i en utpräglad bebopmiljö. Detta rådde han bot på under onsdagskvällen.
Foto: Patrik Lundin
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Problemet gäller i viss mån bandet som helhet. Här bjuds på flera fina solon, men som grupp drar alla åt olika håll. Roland Keijsers saxofon och Kjell Berglunds trumpet vill till exempel aldrig låsa fast vid varandra, och pianisten Terry Seabrook är så anonym att han försvinner bland skuggorna på scenen. Tug of war och Teddy Edwards Sunset eyes är två utomordentligt välberättade hardbop-historier, men i övrigt är det mesta förglömligt, inte minst då balladen Strandsatt och Freddie Hubbards Happy times som görs i en osedvanligt moloken version.
Det som räddar kvällen från att bli ett rejält bottennapp är basisten Peter Janssons kloka solopartier samt Keijsers fullkomligt bländande flöjtspel. Den sistnämndes insatser på Sunset eyes och Kenny Dorhams Lotus blossom är konsertens stora behållning.
Anglo-Swedish Quintet
Katalin
25 april
Katalin
25 april