Musik som kryllade av liv

Samarbetet mellan Uppsala Kammarorkester och gästdirigenten Shi Yeon Sung var kreativt och välbalanserat, anser Anders Bragsjö efter torsdagens konsert i Konserthuset.

Konsert2009-10-09 14:28
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Två gäster medverkade vid torsdagskonserten: Den unge tonsättaren Albert Schnelzer, som presenterade sitt eget, konsertens första verk, A Freak in Burbank. Därefter gästdirigenten, den unga Koreafödda Shi Yeon Sung, som med orkestern gav verket ljudande gestalt.
Orkestern kom att suveränt gestalta verkets genomlysta klang. I ständigt skiftande, exakt utförda taktarter, kryllade musiken hela tiden av liv och/eller spänning. Dess rondoartade struktur var kanske en nostalgisk hälsning till Papa Haydn?

Igor Stravinsky ägnade sig också åt både personlig och historisk nostalgi i sina år 1942 komponerade Dances Concertantes. Mycket bekant återfinns där; tonsättarens rytmlek, polytonalitet och överraskande lynneväxlingar. Men framför allt har musiken sin äkta ballettgestik och - som namnet anger - många konsertanta inslag från såväl stråk som blåsare. Tolkningen utfördes skickligt, exakt och uttrycksfullt.
Endast i inledningen av Mendelssohns Symfoni nr 3 "Skotska" kunde orenheter märkas bland violinerna i unisona oktavpassager. Annars fick vi uppleva en riktigt nostalgisk och av folkloristik färgad omväxlande minnesresa i musik till Skottlands natur, historik och folkliv. Framförandet var föredömligt fraserat i bågformad dynamik, exakta accenter och bra klangbalans.

Att publiken efter sista konsertverket gav de medverkande stående ovationer var, tycker jag, mycket välförtjänt. En inspirerad och inspirerande afton.
MUSIK
Uppsala Kammarorkester
Shi Yeon Sung, dirigent
Konserthuset