Med Brus historia av supersmala och superexperimentella akter kunde det tyckas vara ett litet märkligt forum för en houseartist av världsklass.
Med aliaset Unai har Erik Möller hyllats av New York Times och spelat på housemeckat Ibiza. När kvällen väl startade kändes det snart mer logiskt.
Sal C i Konserthuset hade gjorts om till klubbmiljö med flashig belysning, men kvällen var motsatsen till mainstream. Erik Möllers bror Hans Möller inledde med skruvad electro och Raiders Of The Lost Arp tog vid med en rörig form av funkelectro med discoinslag, som var både originell och enkel att ta till sig på samma gång. Uppsalaitalienaren blev kvällens höjdpunkt.
Gamla Huset, som är en löst sammansatt grupp artister från Uppsalas elektroniska musikscen som den här kvällen bestod av Erik Möller, Anna-Karin Brus, Tomas Bodén, Raiders Of The Lost Arp, Fredrik Östling och Hans Möller, avslutade med att improvisera fram en vriden house som skulle ha vunnit på att skalas ner rejält.
Bruskonceptet går ut på att de kurerande artisterna får göra precis vad de vill utan att någon producent lägger sig i, förklarade producenten Patric Kiraly i början av kvällen och som publik får man acceptera det. Och att de sex olika artisterna ens fick ihop musik som ens gick att lyssna på var en bragd i sig, även om den annat än i korta stunder skulle ha fungerat rätt illa överallt annars. Världsstjärnor på Brus är något helt annat än världsstjärnor i andra sammanhang.