Det handlar om attityden, om viljan att gräva allt djupare i rock´n rollen
och annan närbesläktad amerikansk rotmusik, det som är äkta vara. Och numera skippa alla flirtar med syntar, filmmusik och onödig sentimentalitet.
en det handlar också om rösten, alltjämt förvånansvärt vital - och om
sättet att använda den genom att rytmisera och få sångstroferna i låtar som
Darling Nelly Grey och True Love att studsa och svänga. Det där studset som är
Jerrys signum, nu som då.
Rockfarbrorn Jerry Williams turnerar alltså oförtröttligt vidare och i går kväll kom turen till Katalins utescen, inför en publik om cirka 1 800 och med ett väl tilltaget band som gör Jerry full rättvisa, genom att spänna från fioldriven country till studsande rockabilly och tungdriven rock´n roll, med saxar och doasångare.
sättningen finns ringrävar som den ständige vapendragen Janne Oldaeus som
levererar de alldeles rätta inpassen på gitarren, inte för mycket och inte
för lite. Liksom Matte Lagerwall från Boppers i kören.
Repertoaren är ett slags fortsättning på de senare årens Jerry-shower
Dynamite och Ringside. Eller kanske en fortsättning på alla hans turnéer och shower genom åren. Perspektivet är självklart tillbakablickande, men det roliga är att Jerry fortsätter gräva fram också lite mer obskyra nummer, här till
exempel countryspåret Little cabin on the hill med doft av genuin hästjazz.
Och framför allt har Jerry och bandet ett drag, en tveklös energi som
blåser bort alla fadda dansbandsrockare och rockabillyklädda fuskpellar.Till
skillnad från dem är Jerry Williams inte cover. Han är äkta vara.
Med studset i behåll
Det är egentligen ett mysterium, ja emot naturlagarna, att en farbror som närmar sig 70-strecket och som stått på scenen i ett halvsekel alltjämt kan räknas till något av det hottaste som Sverige har när det gäller genuin, hederlig rock´n roll, skriver Ulf Gustavsson.
Foto: Kattis Strömgren
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
FAKTA
MUSIK
JERRY WILLIAMS
Katalin
Uppsala fredag 26/8