Mästerverk i ofullständigt utförande
Georg Friedrich Händels oratorium Messias (1741/42) är skrivet i tre delar. Ett framförande av enbart del 1-2 medför tre fel: Man missar orden om kommande evigt liv vilka finns i del tre; därigenom berövas lyssnaren flera av verkets musika- liska höjdpunkter. På detta vis kan få för sig att oratoriets slutkör är den berömda Hallelujakören, vilket inte stämmer.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kören sjöng med bra stämbalans, något ensidigt stark nyansering och lite odistinkt frasering i snabba polyfona passager. Som helhet dock en övertygande säker insats.
Bland vokalsolisterna fanns de säkraste på herrsidan. Basen Joa Helgesson hade re- lativt myndig klang och ytterst säker röstbehandling, t.ex i sin svåra aria "Why do the nations.." Tenoren Mats Carlsson var precis i både intonation, höjd och orna- mentik. Altsolisten Therése Badman Stenius kämpade med det låga tonregistret där hon tyvärr inte hördes särskilt bra. Den innerliga arian "He was despised" utfördes därför säreget färg - och känslolöst, medan den spänstigare "Thou art gone up on high" blev riktigt elegant. Sopransolisten Mariam Ryen gav sig gärna (och inte utan framgång) ut på storlinjig ornamentik. Tekniken i höjdsång och långa melismer var förträfflig. Men hennes konstanta (i stället för som enstaka ornament) vibrato var faktisk alltför dominerande.
Dirigent Peter Melin valde lagom måttfulla tempi; hans kroppsspråk och gestik var mycket talande och exakt. Med sådana resurser och så mycken talang, kan inte instuderingsarbetet utvidgas så att vi kan få höra hela detta teologisk- musikaliska storverk nästa gång?
Uppsala domkyrka:
Händels Messias (del 1-2)
Vindhemskören, Vokalensemblen Uppslaget
Camerata Upsaliae
Mariam Ryen, sopran
Therése Badman Stenius, alt
Mats Carlsson, tenor
Joa Helgesson, bas
Peter Melin, dirigent
Händels Messias (del 1-2)
Vindhemskören, Vokalensemblen Uppslaget
Camerata Upsaliae
Mariam Ryen, sopran
Therése Badman Stenius, alt
Mats Carlsson, tenor
Joa Helgesson, bas
Peter Melin, dirigent