Lyckad pianofinal i Giresta kyrka
Schubert var det dominerande ÂtonsĂ€ttarnamnet vid söndagens konsert i Giresta kyrka, skriver Gunnar Tibell.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Pianisten Jens Elvekjaer valde som inledning Schuberts Impromptu i Gess-dur, op. 90, i ett framförande som stÀmde publiken till andÀktig tystnad. Med detta och liknande verk hade tonsÀttaren Äret före sin död nÄtt fram till musikens romantiska epok, utan bakomliggande bilder eller pÄminnelser om vardagens dramatik. I Elvekjaers enastÄende tolkning flödade tonerna framÄt, burna av en enkel melodi och understödda av den stÀndigt pÄgÄende harmoniska rörelsen i basstÀmman. Han avslutade sedan sin del av programmet med tre av de sex Moments musicaux, op.94 som tillkom samma Är 1827 - denna lite enklare musik spelades med stor finess!
Före paus kom ett inslag som vittnar om det samarbete som Per Tengstrand inlett med The Ark, speciellt med Ola Salo, sĂ„ngare och lĂ„tskrivare, och dirigenten Jonas Nydesjö. Det hela lĂ€r ha fĂ„tt sin egentliga start vid en annan festival, Tengstrand-08 i VĂ€xjö, dĂ€r Per samlade mycket folk genom sin idĂ© att blanda rock-pop med den klassiska musiken. I Giresta bjöds pĂ„ ett potpurri kallat An Arkeology för piano och fyra strĂ„kar, en pianokvintett med andra ord. Ă tta lĂ„tar ur The Arks repertoar ingick i verket. Det var hĂ€ftigt och pubÂlikvĂ€nligt - allt följde Pers motto frĂ„n VĂ€xjö: Absolutely No Decorum!
Ny pĂ„ scenen i Giresta kyrka, Ă„tminstone i denna festival var mezzosopranen Charlotte Hellekant som anförtrotts avslutningen av konserten. Hon var Musikstiftelsens första stipendiat Ă„r 1990 - som sĂ„ mĂ„nga andra av stipendiaterna har hon nu blivit ett vĂ€rldsnamn. Med Per som följsam och kĂ€nslig ackompanjatör gav hon oss ett antal Lieder av Schubert. Charlottes kommentarer till texterna var kongeniala och grep Âibland nĂ€stan lika mycket som sĂ„ngen. Hon inledde med de tvĂ„ Lieder som tonsĂ€ttaren senare införlivade med sina strĂ„kkvartetter, Die Forelle och Der Tod und das MĂ€dchen. SĂ„ngerskans dramatiska utspel och röstomfĂ„ng imponerade. Ur Schwanengesang frĂ„n Schuberts dödsĂ„r 1828 hade Charlotte valt bland annat Die Stadt och Der DoppelgĂ€nger, fyllda av djup smĂ€rta vid minnet av den Ă€lskade, för alltid förlorad. SĂ„ till slut den kanske mest tragiska av alla: Der Erlkönig, Goethes dikt tonsatt av den 18-Ă„rige Franz som enligt nĂ€rvarande vittnen pĂ„ nĂ„gra minuter i notform prĂ€ntade ner sina kĂ€nslor inför denna dramatiska dikt. Charlottes tolkning blev en av de mest laddade mĂ„nga av oss upplevt, mimiskt och musikaliskt.
Ola Salo fick ÀndÄ sista ordet genom sin enkla visa, This Sad Bouquet, som Charlotte och Per troligen framförde för första gÄngen - en musik som ganska omgÄende förde tankarna till tidigare svenska melodisuccéer. SÄ var den sista programmerade konserten i Ärets pianofestival till Ànda - nu fÄr vi vÀnta i tvÄ Är pÄ nÀsta.
Pianofestivalen
Giresta kyrka
Per Tengstrand
Emma Johansson
Jens Elvekjaer
Charlotte Hellekant
Giresta kyrka
Per Tengstrand
Emma Johansson
Jens Elvekjaer
Charlotte Hellekant