Lyckad pianofinal i Giresta kyrka

Schubert var det dominerande ­tonsÀttarnamnet vid söndagens konsert i Giresta kyrka, skriver Gunnar Tibell.

Konsert2008-09-02 00:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Pianofestivalen i Giresta fortsatte under söndagen med ytterligare tvÄ konserter av vilka den sista utgjordes av en "avslutningskavalkad" med samtliga medverkande i elden. Innan dess, vid eftermiddagens program, Àgnades största delen av tiden Ät verk av Franz Schubert, nu ocksÄ med vokalt inslag. Men allra först fick en av lördagens pianoelever, 14-Äriga Emma Johansson, demonstrera sin stora talang i tvÄ kompositioner, ett preludium av Rachmanninov, och Debussys Speglingar i vattnet. Vad mÄnde bliva?

Pianisten Jens Elvekjaer valde som inledning Schuberts Impromptu i Gess-dur, op. 90, i ett framförande som stÀmde publiken till andÀktig tystnad. Med detta och liknande verk hade tonsÀttaren Äret före sin död nÄtt fram till musikens romantiska epok, utan bakomliggande bilder eller pÄminnelser om vardagens dramatik. I Elvekjaers enastÄende tolkning flödade tonerna framÄt, burna av en enkel melodi och understödda av den stÀndigt pÄgÄende harmoniska rörelsen i basstÀmman. Han avslutade sedan sin del av programmet med tre av de sex Moments musicaux, op.94 som tillkom samma Är 1827 - denna lite enklare musik spelades med stor finess!
Före paus kom ett inslag som vittnar om det samarbete som Per Tengstrand inlett med The Ark, speciellt med Ola Salo, sĂ„ngare och lĂ„tskrivare, och dirigenten Jonas Nydesjö. Det hela lĂ€r ha fĂ„tt sin egentliga start vid en annan festival, Tengstrand-08 i VĂ€xjö, dĂ€r Per samlade mycket folk genom sin idĂ© att blanda rock-pop med den klassiska musiken. I Giresta bjöds pĂ„ ett potpurri kallat An Arkeology för piano och fyra strĂ„kar, en pianokvintett med andra ord. Åtta lĂ„tar ur The Arks repertoar ingick i verket. Det var hĂ€ftigt och pub­likvĂ€nligt - allt följde Pers motto frĂ„n VĂ€xjö: Absolutely No Decorum!

Ny pÄ scenen i Giresta kyrka, Ätminstone i denna festival var mezzosopranen Charlotte Hellekant som anförtrotts avslutningen av konserten. Hon var Musikstiftelsens första stipendiat Är 1990 - som sÄ mÄnga andra av stipendiaterna har hon nu blivit ett vÀrldsnamn. Med Per som följsam och kÀnslig ackompanjatör gav hon oss ett antal Lieder av Schubert. Charlottes kommentarer till texterna var kongeniala och grep ­ibland nÀstan lika mycket som sÄngen. Hon inledde med de tvÄ Lieder som tonsÀttaren senare införlivade med sina strÄkkvartetter, Die Forelle och Der Tod und das MÀdchen. SÄngerskans dramatiska utspel och röstomfÄng imponerade. Ur Schwanengesang frÄn Schuberts dödsÄr 1828 hade Charlotte valt bland annat Die Stadt och Der DoppelgÀnger, fyllda av djup smÀrta vid minnet av den Àlskade, för alltid förlorad. SÄ till slut den kanske mest tragiska av alla: Der Erlkönig, Goethes dikt tonsatt av den 18-Ärige Franz som enligt nÀrvarande vittnen pÄ nÄgra minuter i notform prÀntade ner sina kÀnslor inför denna dramatiska dikt. Charlottes tolkning blev en av de mest laddade mÄnga av oss upplevt, mimiskt och musikaliskt.
Ola Salo fick ÀndÄ sista ordet genom sin enkla visa, This Sad Bouquet, som Charlotte och Per troligen framförde för första gÄngen - en musik som ganska omgÄende förde tankarna till tidigare svenska melodisuccéer. SÄ var den sista programmerade konserten i Ärets pianofestival till Ànda - nu fÄr vi vÀnta i tvÄ Är pÄ nÀsta.
Pianofestivalen
Giresta kyrka
Per Tengstrand
Emma Johansson
Jens Elvekjaer
Charlotte Hellekant
LĂ€s mer om