Lundin sitter säkert på tronen

Sveriges ohotade hiphop-kung frälste konserthuset.

Hip hop. Erik Lundin var i Uppsala och på Konserthuset på fredagskvällen.

Hip hop. Erik Lundin var i Uppsala och på Konserthuset på fredagskvällen.

Foto: Isabelle Nee

Konsert2017-02-25 12:06
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag måste erkänna en sak. Mer än en gång har jag upplevt att de akter som senaste åren gått under det så kallade svenska hiphop-undret inte alltid motsvarat sina feta omslag och rubriker. Jag vet, det hör till hajpens natur att filtrets maskor upphör – där 90-talets mansdominerade popscen kanske är det främsta exemplet.

Men när amerikanska storheter som Kendrick Lamar, Kanye, Chance The Rapper och CZARFACE går igenom en parallell glansperiod har jämförelsen, hur orättvis den än må vara, varit svår att ignorera.

Undantaget heter Erik Lundin. 2015 års EP ”Suedi” var en sensation, en klarsynt blick på samtiden som inte gick att undgå, precis när den behövdes som mest. En penna som brann lika intensivt som Gävlebocken och äntligen fann sitt optimala musikaliska sammanhang. Fri från trötta manér och förortsromantik som till och med fick en f.d. borgerlig minister att gå med i hyllningsparaden. Trots att det tar mindre än en timme att lyssna igenom hela Husbysonens soloproduktion har Lundin redan skaffat sig en position där kultursverige går i spinn varje gång han adderar nya ädelstenar till sin låtskatt.

Förra årets uppföljare ”Välkommen hem” bevisade att debuten inte var en tillfällighet. Titelspåret är en självklar höjdpunkt när Lundin kickstartade sin turné inför en knökfullt Ukk under fredagskvällen. Iklädd en svart windbreaker och kaptensbindel lägger han kursen mot ännu en fjäder i framgångshatten. En självlysande Lundin behåller gigets flow och nerv i nya favoriten ”De Ba Blev Så”.

Före Erik i och med ”Suedi” gick från branschnamn till household la han sin stämma på andra rappkollegors låtar. Däribland vännen Michael Dida's ”Telefonen” som gör ett bejublat gästspel när spelningen behöver andrum. Under ”Haffla” och genombrottssingeln ”Annie Lööf” har Lundin med crew full kontroll på ett publikhav som svarar på varje uppmaning.

Störst jubel drar, inte helt oväntat, ”Suedi” ner. I en intervju med Passa Micken berättar Lundin att låten handlar om att äntligen kunna omfamna sin svenska identitet utan att för den delen rätta in sig i ledet. En upprättelse för alla som påtvingats epitetet ”andra generationens invandrare” trots att födelseattesten visar svenskt BB.

Men den är faktiskt inte bäst i afton. När Lundin i ”Abiat” slungar rader om att ”mordhot förmedlas med stödord” till Uppsalafödde Mats Normans episka och dub-flörtande prodd är K-märkningen i sikte. Believe the hype.

Konsert