Den nu 25-åriga körens dirigent sedan 1993, Karin Eklundh, hade bidragit med flera arrangemang av de kända sångerna. Som pianist deltog Eva Jehrlander i delar av programmet. Dessutom medverkade Fanny Danielsson genom recitation av egna prosadikter, med lokalfärg och oftast lite dystra julreferenser.
Bereden väg för Herran i versionen från Boda i Dalarna blev en effektfullt fraserad start som tog formen av en inmarsch upp mot koret. Redan i andra numret, Det är en ros utsprungen i Melchior Vulpius’ arrangemang spred sig kören igen – mer än halva antalet sångare sjöng från platser nedanför koret. Gläns över sjö och strand framfördes i Ivar Widéens tonsättning, med hög precision och renhet i intonationen.
I två av de många versioner som finns av Ave maris stella kunde man jämföra den som hämtats från den s.k. Birgittiner-ritualen och den dynamiskt intressantare tonsättning som skapats av Tomas Caplin. Tre engelska julsånger presenterades, A child is born, Lullay my liking och Ding dong merrily on high; i den andra framträdde solister ur kören, Agnes Josefsson och Helena Örnkloo. Den blandspråkiga In dulci jubilo gavs en frejdig framtoning.
Konsertens program i övrigt uppvisade intressanta arrangemang av de välkända Gläd dig du Kristi brud och Härlig är jorden. Den senare hade arrangerats av Frode Fjellheim, med typiskt samiska inslag både i den intressanta körsättningen och med hjälp av en ackompanjerande trumma. En stor kontrast blev det att därefter höra Carola Häggqvists milda Himlen i min famn i en mysig sättning av Kjell Lönnå. Både programmets avslutande Stilla natt med Karin Eklundh som arrangör och extranumrets Jul, jul strålande jul uppvisade komplicerade men mycket välsjungna versioner som påminnelse om den stundande högtiden.