Ni som inte kom till Allmänna Sångens 156:e vårkonsert, denna gång i samarbete med ”kusinerna” Lunds Akademiska Kör – ni missade en hel del!
AS inledde med två dirigenter och kom att sjunga nutida körverk av hög valör. Framförallt det andra stycket, O Magnum mysterium av A Campkin, vars polytonala musik gav en förunderlig känsla av vila trots alla dissonanser.
LAK samt AS kom så samman i ett verk av E Elgar, There is sweet music, där damkör ställdes mot manskör i en knepigt harmoniserad dialog – mycket uttrycksfullt och vackert.
Trots både romantisk och nutida körmusik från kören från Lund, var det framför allt ett av körledaren själv arrangerat framförande av folkliga psalmen I denna ljuva sommartid som väckte störst beundran: sopransolo med violin följt av ett slags kvasiimproviserad kanon i damstämmorna till bordunsång från herrarna, därefter melodin i altstämman – med överstämma från sopranerna, samt till sist en mer ”konventionell” fyrstämmig körsats. Mycket spännande!
Före paus meddelade konferencier A Johansson att första stycket efter paus skulle framföras ute i trapphallen. Så skedde också, på läktarna ställde åtta femstämmiga körer upp sig för att under M Goundorinas ledning framföra T Tallis 40-stämmiga motett Spem in alium. Denna kombination av hisnande emotionell genomslagskraft plus musikens självklart inbyggda stereofoni, lämnade nog ingen lyssnare oberörd.
Strålande!
Romantisk körmusik med sidoblick åt renässansen framfördes vårdat och snyggt av körerna var för sig. Till sist samlades alla tillsammans för ett engagerat uppförande av B Brittens deklamatoriskt kärva körstycke Advance Democracy. Med detta musikaliska protest- och maningsrop fick denna alltigenom vårfriska konsert ett slut med passande humanistiska utropstecken.