Konsert gav smak för kommande skiva

Uppsalaartisten Nanna Bjarman Sveinsdóttir spelade på Bistro Hijazz på torsdagskvällen, och smakproven från den kommande skivan bådar gott, menar Stefan Warnqvist.

Nanna Bjarman Sveinsdóttir bjöd på både engelska och svenska texter när hon framträdde för en stor publik på Bistro Hijazz.

Nanna Bjarman Sveinsdóttir bjöd på både engelska och svenska texter när hon framträdde för en stor publik på Bistro Hijazz.

Foto: Nina Leijonhufvud

Konsert2011-12-30 13:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidigare i höstas vann låten I mina drömmar webbjokerfinalen och kvalificerade sig därmed till nästa års Melodifestival. Låtens textförfattare, Uppsalaartisten Nanna Bjarman Sveinsdóttir, håller på med ett eget album och på torsdagskvällen bjöd hon på smakprov från den kommande skivan på Bistro Hijazz. Publikintresset var stort och det var närmast fullsatt.

Bjarman Sveinsdóttir hade med sig ett lyhört och samspelt sexmannaband, med cello som färgsättande bonus till en konventionell rocksättning. Instrumenteringen användes smakfullt och gav variation och dynamik åt spelningen. Låtmaterialet inkluderade en lyckad blandning av vemodigt reflektiva ballader och poprockigt ös.

Spelningen var uppdelad i två set, först ett med svenskspråkiga texter och sedan ett med texter på engelska. Om det betyder att den kommande skivan blir tvåspråkig hade gärna båda seten på spelningen fått vara det också. Nu blev det som två separata hälfter som inte tycktes riktigt höra ihop snarare än en organisk helhet, och det hade varit spännande att höra de olika textvärldarna möta varandra. Bjarman Sveinsdóttir är utan tvivel en synnerligen begåvad textförfattare, med en förmåga att hitta personliga formuleringar och ett målande bildspråk. Om några låtar bytt plats på spelningen hade en riktigt bra helhetsupplevelse blivit ännu bättre.

Som sångerska har Bjarman Sveinsdóttir en spröd sårbarhet i sitt uttryck, och sjöng varje ord med själfull inlevelse. Mixningen var dock aningen ojämn. I några låtar hamnade sången för långt ner i ljudbilden, och på en spelning där texterna rymmer så många bottnar och återhållen dramatik var det inte optimalt. När sången tog mer plats kom också låtarna påtagligt till sin rätt.

En spelning som bygger på material som inte är utgivet ännu gör lätt att publiken i bästa fall ger en artig, avvaktande respons och i sämsta fall att åhörarna inte riktigt engagerar sig. Men på Bistro Hijazz fick Bjarman Sveinsdóttir en god kontakt med lyssnarna. Att döma av responsen har flera av låtarna potential att bli publikfavoriter framöver när fler har kunnat höra dem även på skiva.

KONSERT

Nanna Bjarman Sveinsdóttir 
Bistro Hijazz, torsdag

BÄST: Den jämnhöga låtkvaliteten bådar gott inför Nanna Bjarman Sveinsdóttirs kommande skiva.  
SÄMST: Den lite ojämna mixningen på spelningen.